- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

تسهیلات کرونا به کدام کسب و کارها می‌رسد؟

به گزارش اخبارپول، عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی [1] در یادداشتی اینستاگرامی درباره وام ۷۵ هزار میلیارد تومانی نکاتی را اعلام کرد و دراین باره نوشت: این روزها، عطف به سابقه برخی عملکردها در گذشته، در خصوص سرنوشت وام ۷۵ هزار میلیارد تومانی نیز ابراز نگرانی می شود. و بر مراقبت بیشتر، جهت صرف آن در امور مولد، تأکید می شود. در این خصوص چند نکته را اعلام می کنم:
۱- ثلث این مبلغ، مستقیماً به حساب خانوارهای یارانه بگیر خواهد رفت و در شرایطی که مردم نیازمند به خرید بوده و فروشندگان کالا و خدمات نیز، نیازمند فروش هستند، کمکی خواهد بود به راه افتادن چرخه اقتصاد. لذا، نگرانی از انحراف آن بی‌مورد است.
۲- بقیه مبلغ وام تخصیصی، عمدتاً به واحد های کوچک و متوسط تولید کالا و خدمات، با اشتغال زیر ۵۰ نفر، که نیروی کار خود را، به تشخیص وزارت کار، حفظ کرده اند، پرداخت خواهد شد. بنابراین هدف این طرح تضمین تداوم فعالیت و عرضه کالا و خدمات، توسط واحدهای دارای شاغل، و به طبع آن، مولد است. لذا، برای شفافیت بیشتر، اسامی واحدها و مبلغ وام گیرندگان این وام [2] ها در سایت بانک مرکزی اعلام خواهد شد.
۳-ش همانگونه که قبلاً اعلام کردم، دولت و بانک مرکزی از طریق این دو اقدام، بدنبال تداوم عرضه از یکطرف، و تحریک تقاضا از طرف دیگر، و برگرداندن اقتصاد به ریل حرکت هستند.