بانک ملی ایران به تازگی اطلاع رسانی گسترده ای را درباره دستگاه‌های جدید خود با عنوان «خودگردان» آغاز کرده است.

دستگاه خودگردان

به گزارش اخبارپول، روابط عمومی بانک ملی ایران درباره این دستگاه ها با مسعود خاتونی، عضو هیات مدیره بانک گفت و گو کرده است.

پیش از این دستگاه های CRS بانک رونمایی شده بود. آیا «خودگردان» همان دستگاه است؟

بله! به هر حال باید برای این دستگاه نامی فارسی انتخاب می‌شد و ما «خودگردان» را برگزیدیم. این دستگاه، خودش را اداره می کند، به این معنا که به پول گذاری نیازی ندارد. اسکناس دریافتی از مشتری را در خود ذخیره می کند و به مشتری بعدی که به اسکناس نیاز دارد، تحویل می دهد.

خودگردان ۲۴ ساعته فعال است و بسیاری از مشتریان را از مراجعه به شعبه بی نیاز می‌کند.

این دستگاه چه کار می‌کند؟

خودگردان بسیاری از خدمات بانکی را ارائه می دهد. همه تراکنش هایی که با خودپرداز قابل انجام است، توسط خودگردان هم انجام می شود، اما خودگردان قابلیت دریافت و واریز پول به حساب مدنظر را هم دارد.

نمونه این دستگاه در بانک‌های دیگر هم وجود دارد؟

تا جایی که من اطلاع دارم، فقط یک بانک دیگر مشابه این دستگاه را دارد، اما حجم دستگاه در اختیار آن بانک با بانک ملی ایران قابل مقایسه نیست.

این دستگاه تا چه اندازه پیشرفته است؟

به طور کلی دستگاه خودگردان در چند سال اخیر با شیب فزاینده‌ای در دنیا در حال نصب و راه اندازی است. امروز عملیات دریافت و پرداخت بانکی در بسیاری از کشورهای آسیایی و اروپایی با همین دستگاه در حال انجام است.

بانک‌ها دیگر تمایلی ندارند که پول نقد به داخل شعبه منتقل شود، چرا که اسکناس ناقل بیماری است. یکی از ماموریت های عمده خودگران این است که پول را از چرخه شعب حذف و به دستگاه منتقل کند، بنابراین شعب بانک ها خلوت تر خواهند شد. همچنین عملیات پول رسانی و پول گذاری در دستگاه حذف می شود.

چه تعداد از این دستگاه توسط بانک ملی ایران فعال شده است؟

هم اکنون ۶۸۶ دستگاه خودگردان بانک ملی ایران در کشور فعال است و تا پایان فروردین ماه این تعداد به بیش از ۸۰۰ دستگاه می‌رسد.

خودگران ها در کجا نصب می‌شوند؟

به مرور، همه شعب اصلی بانک ملی ایران به جای خودپرداز، خودگردان خواهند داشت. همچنین مراکز خرید و پرجمعیت که گردش فیزیکی پول در آنها زیاد است به خودگردان مجهز خواهند شد.

از این پس دیگر خودپرداز را نخواهیم دید؟

به طور طبیعی و در بلندمدت، خودگردان ها جایگزین خودپردازها می شوند. الان هم در دنیا خودپردازها فقط با ثبت سفارش تولید می‌شوند و شرکت های تولید کننده دستگاه ها، عمدتا خودگردان تولید می کنند.

کاربران مشکلاتی مانند پر شدن دستگاه از اسکناس یا خطاهای احتمالی را چطور می توانند اطلاع دهند؟

همان‌طور که دستگاه خودپرداز ممکن است از پول خالی شود، دستگاه خودگردان هم ممکن است از اسکناس پر شود. در این گونه موارد، دستگاه به صورت خودکار به شعبه اطلاع می دهد و مسئولی از شعبه برای حل مشکل مراجعه می کند. همچنین بر روی دستگاه ها، راه های ارتباطی با بانک برای اطلاع رسانی مشکلات احتمالی درج شده است.

اطلاعات ما نشان می‌دهد حداکثر خطا در دستگاه های خودگردان بانک طی دوره اخیر کمتر از یک درصد بوده است.

این دستگاه‌ها چقدر مورد استقبال مشتریان قرار گرفته است؟

از ابتدای اسفندماه تا کنون بیش از ۶۰۰ هزار عملیات واریز روی دستگاه های خودگردان بانک ملی ایران انجام شده که بسیار قابل توجه است. حجم این عملیات ها بیش از ۲۳۰۰ میلیارد ریال بوده و در واقع این حجم از پول، به شعبه نرفته است.

همچنین طی ماه اسفند بیش از ۵۰۰ هزار نفر از دستگاه های خودگردان بانک، پول دریافت کرده اند و در مجموع از ابتدای اسفند ماه تا کنون، بیش از یک میلیون و ۵۰ هزار نفر بر روی این دستگاه ها خدمت بانکی دریافت کرده‌اند.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=148362
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

«خودگردان» جایگزین «خودپرداز» می‌شود
«خودگردان» جایگزین «خودپرداز» می‌شود
«خودگردان» جایگزین «خودپرداز» می‌شود
«خودگردان» جایگزین «خودپرداز» می‌شود
«خودگردان» جایگزین «خودپرداز» می‌شود