کد خبر: 143278
سه شنبه 26 آذر 1398 - 16:35
وزیر نفت با اشاره به پیشتازی بانک ملت در حوزه نفت و انرژی کشور، اعلام کرد که این بانک در موفقیتهای وزارت نفت بسیار تاثیرگذار بوده است.
به گزارش اخبارپول، بیژن نامدار زنگنه در مراسم امضای تفاهمنامه تامین مالی طرح توسعه و تولید کارخانه ای و کارگاهی خودروهای دوگانه سوز بین شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران و بانک ملت از تمامی کسانی که برای اجرایی شدن این طرح وقت و انرژی گذاشتند قدردانی کرد و گفت: وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه، بانک ملت و شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران، در عملیاتی شدن این طرح تمام تلاش خود را به کار بستند که اقدامات آنها شایسته قدردانی است.
وی تلاش های محمد بیگدلی و اعضای هیات مدیره بانک ملت را در اجرای این طرح بسیار موثر خواند و از آنان بابت حمایت از حوزه نفت و انرژی تشکر کرد.
وزیر نفت اجرای این کار را به تنهایی و بدون همکاری سازمان ها و نهادهای یادشده، امکان پذیر ندانست و گفت: طرح توسعه و تولید کارخانه ای و کارگاهی خودروهای دوگانه سوز از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی است و در سال رونق تولید، پاسخی راهبردی به ندای رهبر معظم انقلاب محسوب می شود.
زنگنه با تاکید بر این نکته که با اجرای این طرح، ۶۵ هزار میلیارد ریال پول خالص در داخل کشور هزینه و بدون کوچک ترین وارداتی صرف تولید می شود، این کار را به معنای رونق تولید دانست و یادآور شد: اجرای این طرح اقدام مهمی است که از سوی بانک ملت با طراحی خوب عملیاتی می شود تا مردم با کمترین رفت و آمد و بروکراسی از تسهیلات گازسوزکردن خودروهای عمومی بهره مند شوند.
وی با بیان این نکته که هم اکنون یک لیتر گاز ۶۰۰ تومان و یک لیتر بنزین غیرسهمیهای ۳۰۰۰ تومان است، گازسوز کردن خودروها را به نفع دارندگان خودرو خواند و افزود: در شرایط کنونی ۲.۶۰۰ جایگاه گاز در کشور وجود دارد که اگر لازم باشد به تعداد آنها افزوده خواهد شد.
وزیر نفت با تاکید بر این نکته که راه حل مساله سوخت را نباید فقط در ساخت پالایشگاه ها جست و جو کرد، اظهار کرد: ساخت پالایشگاه بسیار گران است و برای تسویه هر بشکه نفت خام باید ۲۰ هزار دلار هزینه شود در حالی که حداکثر ۲۵ درصد آن به بنزین تبدیل می شود بنابراین باید راه حل اصلی را در تولید خودرو جست و جو کرد که بخشی از آن کارخانه ای و بخش دیگر، گازسوزکردن خودروها است.
زنگنه CNGرا سوخت ملی ایران خواند و اظهار کرد: کشور ما کشوری با ذخایر گاز فراوان است که حدود ۹۵ درصد خانوارها از گاز طبیعی استفاده می کنند که این درصد در جهان بی نظیر است ضمن این که هیچ کشوری اندازه ایران خودروی گازسوز ندارد در عین حال ایستگاه های سوخت گاز ایران کاملا داخلی است و تمام تجهیزات آن در داخل کشور ساخته شده است.
وی تاکید کرد: باید فناوری استفاده ازCNGرا بالا ببریم تا تعداد خودروی گازسوز بیشتری داشته باشیم و بدین ترتیب فشار کمتری به بخش تولید بنزین کشور وارد شود.
وزیر نفت همه را در این طرح برنده دانست و گفت: این طرح نیز مانند طرح گازرسانی به روستاها است که به کمک بانک ملت اجرایی شد و باعث کاهش مصرف نفت سفید و نفت مایع و در نتیجه کمک به بازپرداخت تسهیلات از محل فروش این ذخایر شد. ضمن این که برای صدها هزار نفر شغل ایجاد شد.
به گفته زنگنه، در آن طرح به ۱۴ هزار روستا علاوه بر شهرها گازرسانی صورت گرفت که رونق تولید را نیز به همراه داشت و با صادرات نفت سفید و گازوییل، تراز اقتصادی کشور هم مثبت شد.
وی، گازسوزکردن خودروها را باعث کاهش هزینه های مردم با تغییر سوخت خودروهای آنان دانست و گفت: این کار یک کار اقتصادی بزرگ است که باعث ایجاد اشتغال برای سازندگان مخازنCNG، کارخانه ها و … نیز خواهد شد و باید با جدیت پیگیری شود.
محمد بیگدلی، مدیرعامل بانک ملت نیز در سخنانی با اشاره به سابقه بیش از ۱۰ ساله همکاری این بانک با حوزه نفت و انرژی، اظهار کرد: این دو مجموعه همکاری های دوجانبه و تنگاتنگی در طول این سال ها داشته اند که آثار مثبت آن در بخش های مختلف نفتی و اقتصادی کشور دیده می شود.
وی ازجمله فواید این همکاری ها، به بهرهبرداری حداکثری از ذخایر نفتی که آخرین آن بهره برداری از پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس است اشاره کرد و گفت: آغاز به کار این پالایشگاه با مشارکت بانک ملت، کشور را از لحاظ تولید بنزین خودکفا کرد و واردات بنزین را به صفر رساند.
به گفته بیگدلی، نگرانی تولید محصولات نفتی با راه اندازی این طرح ها از بین رفت ولی نگرانی دیگر که همان آلودگی هوا است همچنان باقی است که بر اساس آمار، بیش از ۷۰ درصد آلودگی کشور ناشی از وجود خودروها در کشور است.
مدیرعامل بانک ملت، طرح دوگانه سوز کردن خودروها را راه حلی برای این معضل بزرگ خواند و متذکر شد: اصلاح الگوی مصرف، تولید هرچه بیشتر میعانات گازی، افزایش صادرات محصولات نفتی و تکمیل زنجیره ارزش نفت از جمله مزایای این طرح است.
وی خاطرنشان کرد: امروز بانک ملت در راستای تکمیل زنجیره تامین در صنعت نفت در قالب تفاهمنامه با شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، طرحی ملی و مهم را به اجرا در می آورد که اثرگذاری زیادی در اقتصاد کشور خواهد داشت.
بیگدلی، اعطای ۶۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای گازسوزکردن حدود ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو در کشور را کاری بزرگ و ارزشمند و دارای اثرات اقتصادی و زیست محیطی بسیاری خواند و تاکید کرد: این کار، انقلابی در مدیریت بهینه انرژی در کشور ایجاد خواهد کرد.
مدیرعامل بانک ملت کاهش آلودگی هوا، عمل به منویات مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی، افزایش صادرات از محل کاهش مصرف بنزین در کشور و کاهش هزینه مصرف کننده را از مهم ترین اثرات اجرای این طرح عنوان کرد و یادآور شد: با اجرای این طرح، بخشی از نیاز کشور به ورود ارز نیز تامین خواهد شد.
وی با اظهار امیدواری نسبت به این که طرح یادشده نیز همانند دیگر طرح های اجراشده با همکاری بانک ملت، به خوبی اجرایی شود، به مشارکت این بانک در طرح ساماندهی سوخت اشاره کرد و گفت: نرم افزار پرداخت ما به التفاوت هزینه سوخت تاکسی های اینترنتی نیز در کمترین زمان ممکن از سوی بانک ملت طراحی و عملیاتی شد ضمن این که سامانه پایش گازوییل خودروهای سنگین نیز با مشارکت این بانک به مرحله اجرا رسید که جلوی بخشی از قاچاق سوخت و گازوییل را گرفت.
بیگدلی در عین حال آمادگی بانک ملت را برای مشارکت در پروژه های دیگر حوزه نفت با هدف اثرگذاری در اقتصاد کشور اعلام کرد و گفت: طرح گازسوزکردن خودروها، طرحی ماندگار است که برکات آن شامل حال تمامی مردم کشور خواهد شد و اثرات خیر آن به این بانک نیز بازخواهد گشت.
علیرضا صادق آبادی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران هم با اشاره به ضروریات و دلایل تصویب مصوبه شورای اقتصاد در زمینه گازسوزکردن خودروهای عمومی، اظهار کرد: به پیشنهاد وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه مقرر شد تا حدود ۱.۵ میلیون خودروی عمومی شامل خودروی تاکسی، ون (تاکسی)، وانت و مسافربر شخصی بنزینی، دوگانه سوز شوند که اهداف اصلی این طرح، کاهش هزینه های حمل بار و مسافر، کمک به بهبود هوای شهرها به ویژه کلان شهرها و متنوع سازی سبد سوخت بود.
وی با قدردانی از دست اندرکاران بانک ملت به دلیل مشارکت در اجرای این طرح، بیان کرد: در این طرح، بانک ملت به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران تسهیلات می دهد که این تسهیلات پس از انعقاد قرارداد، در اختیار کارگاه ها و کارخانه های خودروسازی قرار می گیرد تا در زمینه دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی مورد استفاده قرار گیرد و در طرح یادشده، مردم درگیر فرآیند پیچیده دریافت تسهیلات نخواهند شد.
به گفته صادق آبادی، دارندگان خودروهای عمومی با مراجعه به سامانه ویژه طرح توسعه و تولید کارخانه ای و کارگاهی خودروهای دوگانه سوز و معرفی به کارگاه های تبدیل، از تسهیلات بانک ملت بهره مند خواهند شد.
معاون وزیر نفت، ظرفیت کشور را برای دوگانه سوز کردن خودروها، ماهانه ۲۰۰ هزار خودرو ذکر کرد.
نیره پیروزبخت، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان ملی استاندارد نیز با قدردانی از بانک ملت، این اقدام را اقدامی مثبت خواند که اثرات مثبت آن روی کاهش آلایندههای کشور، چشمگیر خواهد بود.
در پایان این نشست، محمد بیگدلی مدیرعامل بانک ملت و وکیل زاده مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، تفاهمنامه تامین مالی طرح توسعه و تولید کارخانه ای و کارگاهی خودروهای دوگانه سوز را در حضور وزیر نفت و معاون رییس جمهوری امضا کردند.