- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

انتشار اوراق بهادار بیمه‌ای در انتظار مجوز مجلس

به گزارش اخبارپول، پرویز خسروشاهی درباره زمان انتشار اوراق بهادار بیمه‌ای با بیان این مطلب افزود: مشکلی در خصوص انتشار این اوراق وجود ندارد و تمامی مسائل مرتبط با آن جلو رفته است.

وی توضیح داد: برخی کارشناسان اعتقاد دارند که بر اساس قانون تشکیل بیمه مرکزی [1]، صنعت بیمه تنها می‌تواند محصولات مشخصی را بفروشد و برای محصولات دیگر نیاز به کسب مجوز دارد.

قائم مقام بیمه مرکزی گفت: البته برخی افراد نیز می‌گویند که بیمه مرکزی بدون کسب مجوز از مجلس و به اصطلاح قانون، می‌تواند این اوراق را منتشر کند.

خسروشاهی اظهار کرد: هم شورای فقهی سازمان بورس انتشار این اوراق را تائید کرده است و هم خود سازمان بورس. البته در بودجه سال آینده نیز این موضوع در نظر گرفته شده است.
در بازار سرمایه ریسک را می‌توان از قشری به قشر دیگر با هزینه و قیمت آن منتقل کرد زیرا در نهایت هر ریسک قیمت خود را دارد.

یکی از عواملی که سبب شده انتشار اوراق بهادار بیمه‌ای [2] به تاخیر بیفتد، نبود چنین مجوزی در قانون بیمه است زیرا انتشار این نوع اوراق، مانند اوراق دیگر بورس نیست و به نوعی کارکرد بیمه گری دارد.

برای توضیح این موضوع باید گفت اگر فردی اوراق بهادار بیمه‌ای را خریداری و ریسک آن را قبول کند، در صورت بروز خسارت، ارزش اوراقش از بین خواهد رفت ولی این ریسک در خرید سایر اوراق مطرح نیست.