- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

لزوم پوشش بیمه بر هزینه های کاهش درد بیماران

 

رییس انجمن رژیونال آنستری و درد ایران گفت: هزینه های کاهش درد بیماران به ویژه دردهای حاد پس از انجام اعمال جراحی، لازم است که تحت پوشش بیمه ای قرار گیرد.

به گزارش پول پرس به نقل از ایرنا، فرناد ایمانی روز سه شنبه در نشستی با خبرنگاران به مناسبت برگزاری چهارمین کنگره بین المللی اینتر ونشنال درد، اظهار داشت: شرکت های بیمه ای ما هنوز بسیاری از هزینه های درمانی مانند طب فیزیکی، طب کار، ارتوپدی و درد را تحت پوشش قرار نمی دهند، این درحالی است که پرداخت این هزینه ها برای بیماران سنگین است و ممکن است به همین دلیل از مراجعه به متخصصین این حوزه ها اجتناب و سال ها مشکلات خود را تحمل کنند.
وی با بیان اینکه از حدود چهار سال پیش تلاش ها برای تحت پوشش بیمه ای قرارگرفتن هزینه های درد بیماران آغاز شده است، افزود: امیدواریم در آینده ای نزدیک این موضوع به نتیجه مطلوب برسد.
ایمانی گفت: درد به دو دسته درد حاد و درد مزمن تقسیم بندی می شود؛ درد حاد به دردهای پس از اعمال جراحی گفته می شود که کاهش آن به یکی از چالش ها و نگرانی های جامعه پزشکی تبدیل شده است.
وی در مورد دردهای مزمن نیز اظهار داشت: دردهای ستون فقرات، کمر، زانو، سردردهای میگرنی و دردهای ناشی از انواع سرطان ها جزو دردهای مزمن هستند که می توان آنها را به راحتی با مراجعه به کلینیک های درد و یا پزشکان مربوطه کاهش داد و یا از بین برد.
ایمانی اظهار داشت: در صورتی که درد بیماران به موقع تشخیص داده و درمان شود، دیگر دچار مشکلات حادتر بعدی نخواهند شد و در کاهش هزینه های بیماران و بهبود و بازتوانی آنها نیز بسیار موثر خواهد بود.
رییس انجمن رژیونال آنستری و درد ایران اظهار داشت: به منظور کمک به کاهش درد بیماران از سال ۱۳۸۵ رشته فوق تخصصی درد (فلوشیپ درد) در کشور ما راه اندازی شده است و تاکنون حدود ۷۰ نفر در این رشته فارغ التحصیل شده اند.
ایمانی گفت: متخصصین بی هوشی پس از طی دوران تحصیل خود به مدت یک سال و نیم در این رشته به تحصیل پرداخته و فارغ التحصیل می شوند.
وی با بیان اینکه این رشته در دانشگاه های ایران، تهران و بهشتی تدریس می شود، افزود: سیاست کلی دانشگاه های علوم پزشکی بر آموزش روش های بی حسی موضعی در کنار آموزش بی هوشی های عمومی متمرکز شده و در این زمینه برنامه ریزی های لازم صورت گرفته است.
ایمانی در مورد بی حسی موضعی و بی هوشی عمومی در اعمال جراحی اظهار داشت: به دلیل داشتن هزینه های سنگین و مشکلات پس از بی هوشی عمومی، سال ها است که بی حسی موضعی در اعمال جراحی جایگزین آن شده است.
ایمانی افزود: بی حسی موضعی مزیت های زیادی دارد ازجمله اینکه نیازی به بستری شدن طولانی مدت ندارد، مراقبت های پس از جراحی نمی خواهد، عوارض جانبی بی هوشی را ندارد و هزینه آن نیز کمتر است.
وی ادامه داد: در بی هوشی عمومی امکان دارد برای سیستم های مختلف بدن بیمار عوارضی همچون مشکل قلبی، مغزی، ریوی، کبدی، فشارخون بالا و ادرار کلیوی ایجاد شود؛ این درحالی است که در بی حسی موضعی تنها عضو تحت جراحی بی حس می شود و بیمار دیگر دچار این عوارض نخواهد شد.
ایمانی با بیان اینکه بی حسی موضعی را می توان برای انجام اعمال جراحی طولانی مدت چند ساعته و در جراحی های دست، پا، چشم و شکم مورد استفاده قرار داد، افزود: با این حال انتخاب نوع بی هوشی ازجمله حقوق بیمار است که درصورتی که مشکلی برای بیمار ایجاد نشود، پزشک باید بر اساس خواسته بیمار اقدام کند.
رییس انجمن رژیونال آنستری و درد ایران در مورد برگزاری چهارمین کنگره بین المللی اینتر ونشنال درد و ششمین کنگره سالیانه انجمن رژیونال آنستزی و درد ایران نیز اظهار داشت: این کنگره از ۲۲ تا ۲۶ مهرماه سال جاری در سالن همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران با حضور متخصصان داخلی و خارجی از آمریکا و برخی کشورهای اروپایی برگزار می شود.
ایمانی هدف از برگزاری این کنگره را ارتقای سطح علمی متخصصان ایرانی و تبادل نظر در این زمینه عنوان کرد و گفت: در این کنگره دستاوردهای علمی در حوزه های مختلف به پزشکان و متخصصان ارایه خواهد شد.

انتهای پیام