- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

بررسی لایحه یک فوریتی قانون پولی و بانکی

به گزارش اخبارپول، محمد خدابخشی سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در تشریح نشست کمیسیون متبوع خود، به حضور معاون بانک مرکزی، مسئولان سازمان برنامه و بودجه، نمایندگان مرکز پژوهش‌ها، دیوان محاسبات و اتاق اصناف در این جلسه اشاره کرد.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری خانه ملت گفت: بررسی لایحه یک فوریتی قانون پولی و بانکی کشور دستورکار کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بود.
وی در تشریح مزایا و معایب لایحه یک فوریتی قانون پولی و بانکی کشور، بیان کرد: تسهیل نقل و انتقال پول و کاهش مخاطرات، اثرات مثبت روانی و سادگی در مبادلات از جمله مزیت‌های این طرح است.
خدابخشی همچنین به معایب لایحه یک فوریتی قانون پولی و بانکی کشور اشاره و اظهارداشت: هزینه‌های سنگینی به دلیل جایگزین شدن اسکناس‌های جدید به کشور تحمیل می‌شود. در واقع باید به مدت ۱۰ سال حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان سالانه، برای تغییر واحد پولی هزینه شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه حذف ۴ صفر از پول ملی در شاخص‌های اقتصادی مانند نرخ بیکاری، نرخ مشارکت اقتصادی، تورم و تولید تاثیر مثبتی ندارد، اضافه کرد: لایحه یک فوریتی قانون پولی و بانکی کشور موجب افزایش سطح عمومی قیمت‌ها شده و گروه‌های سنی بالا نیز زمینه پذیرش آن را ندارند.
سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: حذف ۴ صفر باید زمانی اجرایی شود که کشور به ثبات اقتصادی رسیده باشد که در حال حاضر زمان مناسبی برای ایجاد این تغییر نیست زیرا ممکن است در سال‌های آینده ناچار شویم مجدد چند صفر از واحد پول ملی حذف کنیم.