رییس سازمان بورس و اوراق بهادار مهم‌ترین اولویت‌های سازمان بورس در دولت جدید را اعلام کرد.

به گزارش پول پرس به نقل از ایسنا، دکتر علی صالح‌آبادی که به تازگی در سمت خود ابقا شده است، در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد مهمترین برنامه‌های بورس در دولت جدید را مورد توجه قرار داد و گفت:‌ بازار اوراق بهادار و بورس کالا باید بازاری کارا باشد و برای این که کارایی این بازارها افزایش یابد باید مولفه‌هایی مد نظر قرار گیرد که یکی از آنها طراحی ابزارهای مالی جدید و تنوع این ابزارهاست.

وی افزود: لذا باید ابزارهای مختلفی طراحی شده و فرهنگ‌سازی لازم در این خصوص انجام شود تا هم در بخش جامعه سرمایه‌گذاری و هم در جامعه هدف که بنگاه‌ها و نهادهای مالی هستند و به منابع مالی نیاز دارند، به نیازشان پاسخ دهیم.

وی دیدگاه‌های وزیر جدید اقتصاد را در خصوص بازار سرمایه کشور مورد توجه قرار داد و گفت: وزیر جدید اقتصاد دیدگاه مثبتی به بازار سهام دارد و اعتقاد وی توسعه‌ی بازار سرمایه است به طوری که در جلسه روز گذشته شورای عالی بورس وزیر جدید اقتصاد تاکید داشت که ضمن توسعه بازار سرمایه و بازار ثانویه، بازار اولیه نیز باید در کنار بازار ثانویه مد نظر قرارگیرد و تامین مالی بنگاه‌ها از طریق این بازار انجام شود.

وی افزود: بنابراین باید تامین مالی بنگاه ها از طریق بورس انجام شده و بنگاه‌ها با فروش و عرضه سهام خود در بورس و نیز افزایش سرمایه تامین مالی کنند و بورس کالا نیز با عرضه سلف، کالاهای خود را به فروش برساند.

صالح آبادی به افزایش ظرفیت بازار سرمایه در سالهای اخیر اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه بازار سرمایه توسعه پیدا کرده و ظرفیت این بازار افزایش یافته است لذا باید تامین مالی بیشتری در این بازار صورت گیرد.

وی یاد آور شد:در گذشته این انتظار از بازار سرمایه وجود داشت اما در حال حاضر با اجرای اصل ۴۴ و ورود بنگاه‌های اقتصادی به بورس، ظرفیت بازار سرمایه توسعه پیدا کرده و با توجه به این که بازار سرمایه به این جایگاه رسیده است می‌توانیم ماموریت بهتری را متوجه این بازار کنیم.

به گفته صالح‌آبادی در این راستا باید بنگاه‌های مختلفی وارد بازار سرمایه شده و تامین مالی خود را از طریق این بازار انجام دهند؛ لذا باید در این مسیر بنگاه‌ها را به سمت تامین مالی بیشتر هدایت کنیم تا بنگاه‌ها وارد بازار سرمایه شده و نقدشوندگی و کارآیی بازار افزایش یابد.

دبیر شورای عالی بورس توسعه متوازن بازار اولیه و ثانویه را مد نظر قرار داد و عنوان کرد:‌ یکی از نقاط مد نظر وزیر جدید اقتصاد، تعادل در سیاست‌گذاری بازار پول و سرمایه است زیرا وزیر اقتصاد هم معتقد است که بازار پول و سرمایه مکمل یکدیگر هستند و می‌توانند به تامین مالی بنگاه‌ها کمک کنند.

وی اظهار امیدواری کرد که با رویکرد وزیر جدید اقتصاد، تعامل مناسب‌تری بین دستگاه‌های اقتصادی ایجاد شود به طوری که بانک مرکزی در تامین مالی کمک کرده و وزارت صنعت و معدن نیز از بنگاه‌های حاضر در بورس حمایت کند همچنین وزارت کشاورزی نیز در بخش بورس کشاورزی حمایت‌های لازم را انجام دهد.

رییس سازمان بورس در ادامه اولویت‌های سازمان بورس را مورد توجه قرار داد و گفت: افزایش سهم بازار سرمایه در تامین مالی بنگاه‌ها، توسعه ابزارهای جدید، تعادل در سیاست‌گذاری و توسعه بورس‌ها، ادامه اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در بازار سرمایه و توسعه شفافیت و کارآیی بورس‌ها از مهمترین برنامه‌های سازمان بورس است.

وی اضافه کرد: همچنین حمایت از بنگاه‌های حاضر در بورس، به روزرسانی و تکمیل مقررات بازار سرمایه، حمایت از بنگاه‌ها، توسعه فعالیت بین‌المللی بازار سرمایه، افزایش ضریب نفوذ بازار سرمایه در کشور، کاهش ریسک سیستماتیک بازار سرمایه با اتخاذ ساز و کار مناسب، حمایت از سهامداران جزء ، تشویق شرکتها و بنگاه‌های حاضر در بورس و تعیین تکلیف سهام عدالت از دیگر برنامه‌هایی است که باید در آینده‌ای نزدیک دنبال شود.

رییس سازمان بورس اوراق بهادار در ادامه تغییر مدیر عامل بورس انرژی را مورد توجه قرار داد و در مورد انتخاب مدیرعامل جدید گفت: هیات مدیره بورس انرژی موظفند که مدیرعامل جدید را انتخاب کرده و جهت تایید صلاحیت به سازمان بورس معرفی کنند. این در حالی است که تاکنون گزینه‌ای به سازمان بورس معرفی نشده ولی در روزهای آینده این کار صورت می گیرد.

وی در ادامه به نظر شورای عالی بورس در خصوص عملکرد بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه توسعه‌ی مناسبی در بخش‌های مختلف بازار سرمایه رخ داده است ارزیابی شورا از عملکرد بازار سرمایه مثبت است. این در حالیست که جهت توسعه هر چه بیشتر بازار سرمایه شورای عالی بورس نکاتی مطرح کرده است که هر چه سریعتر دنبال می‌شود.

وی راه‌اندازی بورس ایده را از نکات مورد بحث در شورای عالی بورس دانست و گفت: در جلسه روز گذشته شورا، راه‌اندازی بورس ایده مورد بررسی قرار گرفت و تاکید شد که این بورس با سرعت راه‌اندازی شود.

به گفته رییس سازمان بورس، بورس ایده در نیمه دوم امسال در بازار فرابورس راه‌اندازی می‌شود.

وی در خصوص برنامه‌های سازمان بورس جهت تقویت نقش بازار سرمایه در اقتصاد ملی گفت: اقدامات ذکر شده موجب افزایش نقش بازار سرمایه در اقتصاد ملی می‌شود و از آنجایی که بازار سرمایه در حال حاضر مد نظر سیاست‌گذاری اقتصادی کشور قرار می‌گیرد، نشان دهنده این است که ظرفیت این بازار توسعه پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه بازار پول و بازار سرمایه مهم بوده و می‌توانند بخشی از بار اقتصادی را تحمل کنند، اظهار کرد: در سال گذشته در بازار اولیه و ثانویه ۴۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی صورت گرفت که این میزان از ابتدای امسال تا اواخر مرداد به ۳۲ هزار میلیارد تومان رسیده است که این میزان نشان می‌دهد نقش بازار سرمایه نسبت به گذشته پررنگ‌تر شده است ولی توقع ما این است که تامین مالی از طریق بازار سرمایه افزایش یابد تا بازار سرمایه توسعه بیشتری پیدا کند.

انتهای پیام

 


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=14070
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

ابقای صالح‌آبادی در سمت ریاست سازمان بورس
ابقای صالح‌آبادی در سمت ریاست سازمان بورس
ابقای صالح‌آبادی در سمت ریاست سازمان بورس
ابقای صالح‌آبادی در سمت ریاست سازمان بورس
ابقای صالح‌آبادی در سمت ریاست سازمان بورس