به عقیده کارشناسان، فناوری‌هایی مانند سیستم‌های موبایلی، تحلیل داده، هوش تجاری و ارتباط با مشتری از مواردی است که مغفول مانده و هنوز در بیمه‌های کشور ما مورد استفاده قرار نگرفته است.

اخبارپول- الهام قلعه نوئی: فناوری‌های نوین بیمه‌ای موضوعی است که پیش از این مطرح شده است اما باتوجه به رشد روزافزون فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات( ICT) و با توجه به اینکه تجارت الکترونیکی به عنوان یکی از مباحث مهم این حوزه مورد تأکید بوده، به عقیده کارشناسان، متاسفانه صنعت بیمه تمایل زیادی برای ورود این فناوری به عرصه بیمه نشان نداده‌است.

امروزه نمی‌توان به صرف وجود برخی خطرات از کارایی بالا و دستاوردهای مهم اقتصادی تجارت الکترونیکی چشم پوشی کرد. چراکه استفاده از آن برای ورود به تجارت جهانی الزامی است. از دیگر سو استفاده از این فناوری جدید نیازمند ایجاد بسترهای فکری و فرهنگی برای پذیرش آن در جامعه، رفع موانع حقوقی و قانونی و تأمین پیش نیازهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است.

با این تفاسیر برای تغییر دیدگاه و به کارگیری فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات در صنعت بیمه نیاز به حمایت بیمه مرکزی در راس و شرکت‌های بیمه به شدت حس می‌شود .

تکنولوژی چه کمکی به صنعت بیمه ‌می‌کند؟

به عقیده حمیدرضا اکبری معاون راهکارهای بیمه‌گری شرکت داتین، امروزه شرکت‌های فناوری اطلاعات با ورود به حوزه کسب‌وکارهای متعدد، بعضاً محصولات و خدمات بیمه‌ای را عرضه کرده‌اند. در حقیقت شرکت‌های مهم دنیا مانند، اپل، مایکروسافت، آی‌بی‌ام و غیره با ورود به حوزه بیمه‌های زندگی و فناوری اطلاعات، فروش و سود زیادی دارند.

بر همین اساس، لازم است راهکارها و خدمات در حوزه فناوری‌های نوین بیمه‌ای به کار گرفته شود چرا که فناوری نیازها و شیوه رفع آنها را تغییر داده است. طبق آمارها ۳۷ درصد مشتریان ترجیح می‌دهند از ابزارهای هوشمند و موبایل برای برقراری ارتباط استفاده کنند.

به عقیده معاون راهکارهای بیمه‌گری شرکت داتین، تکنولوژی اینترنت اشیا در سه دسته فناوری‌های همراه با انسان، وسایل نقلیه و مبتنی بر موقعیت مکانی قرار می‌گیرد که این تکنولوژی‌ها باعث شده‌اند تحلیل و ارزیابی ریسک به نحو بهتری انجام شود. درحقیقت استفاده از اینترنت اشیا رویکردی است که با ارزیابی سلامت افراد از طریق دریافت اطلاعات، شرایط فروش بیمه‌نامه و دریافت حق بیمه مناسب را تسهیل می‌کند.

همچنین اتوماسیون هوشمند چهار مرحله در فرایند بیمه‌گری وجود دارد که شامل تهیه کردن پیش‌نویس، صادرکردن بیمه‌نامه، ارائه خدمات پس از صدور بیمه‌نامه به مشتریان و پشتیبانی از خسارت می‌شود. این چهار مرحله اکنون در دنیا به‌شکل اتوماتیک انجام می‌شود. البته این نکته نیز نباید مورد غفلت واقع شود که ما باید خدماتی ارائه شود که مشتریان بتوانند پاره‌ای از خدمات مورد نیاز خود را همچون استعلام اندوخته، پرداخت اقساط حق بیمه، وام و غیره خودشان انجام دهند.

به گفته اکبری، با تکنولوژی‌های تشخیص محتوا نیز این امکان وجود دارد که اطلاعات و مستندات استخراج شده و به کمک مدیریت خسارات بیاید. همچنین در تجزیه‌وتحلیل اطلاعات و ارزیابی ریسک موضوع کلیدی است که اکنون اگر در مدیریت تصمیم‌گیری، از کلان‌داده استفاده شود، پیش‌بینی برای آینده در این مسیر از ۱۹ به ۶۰ درصد می‌رسد.

برهمین اساس، انتظار این است که با تغییر دیدگاه اهالی صنعت بیمه در استفاده از فناوری اطلاعات، هزینه‌ها به سرمایه‌گذاری تبدیل شود. بسیاری از شرکت‌های فناوری اطلاعات تاکنون تمایل زیادی برای ورود به شرکت‌های بیمه نشان نداده‌اند و برهمین اساس، این دیدگاه باید در شرکت‌های بیمه و نهادهای حاکمیتی تغییر کرده و در راس آن، بیمه مرکزی نیز باید از فین‌تک‌ها حمایت کند.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=140335
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

اختصاصی- فناوری‌های نوین چه کمکی به صنعت بیمه می‌کند؟
اختصاصی- فناوری‌های نوین چه کمکی به صنعت بیمه می‌کند؟
اختصاصی- فناوری‌های نوین چه کمکی به صنعت بیمه می‌کند؟
اختصاصی- فناوری‌های نوین چه کمکی به صنعت بیمه می‌کند؟
اختصاصی- فناوری‌های نوین چه کمکی به صنعت بیمه می‌کند؟