- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

بررسی نسبت‌های خسارت خیره‌کننده در بیمه آسیا

به گزارش اخبارپول، بیمه آسیا [1] نیز در سال ۹۸ تلاش کرده است که این دو مسیر را به خوبی طی کرده و هم نسبت خسارت خود را از ۵۰ درصد به ۴۸ درصد برساند که نشان از کنترل هزینه های مربوط به خسارت پرداختی دارد و هم سطح توانگری خود را از رقم ۱۰۷ با رشد ۳۵ درصدی به عدد ۱۴۵ برساند که وضعیت بیمه آسیا را در بین دیگر بیمه‌گران تغییر داده و مستحکم‌تر کرده‌است.
شرکت‌های بیمه‌گری که نسبت خسارت و همچنین توانگری مناسبی نداشته باشند معمولا از سوی سرمایه‌گذاران مورد توجه قرار نمی‌گیرند به همین منظور شرکت‌ها همواره سعی می‌کند تا این نسبت ها را ارتقا دهند.

افزایش نسبت توانگری
یکی از شاخص‌های مهم در تصمیم‌گیری خرید بیمه‌نامه از شرکت‌های مختلف بیمه شاخص توانگری مالی است. در واقع توانگری مالی نسبت سرمایه موجود به سرمایه مورد نیاز است. منظور از سرمایه مورد نیاز حداقل سرمایه‌ای است که موسسه بیمه باید برای پوشش ریسک‌هائی که در معرض آن است در اختیار داشته باشد که بر‌اساس مدل سرمایه مبتنی بر ریسک تعیین شده است. نسبت توانگری مالی شرکت بیمه نشان‌گر اعتبار و قدرت آن شرکت در پرداخت خسارت‌های بالا و قبول ریسک‌های سنگین است.
بر اساس این گزارش، بیمه آسیا همواره در سطح توانگری [2] یک قرار داشته و از جمله شرکت‌های کم ریسک تلقی می شود.
بر همین اساس و در آخرین تحولات، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سطح یک توانگری مالی سال بیمه آسیا در سال ۹۸ را برای اولین بار با نسبت ۱۴۵ درصد تایید کرد.
این رشد ۳۵ درصدی نسبت توانگری در حالی اتفاق افتاده است که این شرکت در سرمایه خود تغییری ایجاد نکرده و با همان سرمایه به این ارتقا دست یافته و به همین دلیل مورد توجه بیمه مرکزی قرار گرفته است و بر همین اساس، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اجرای ماده ۶ آیین نامه نحوه محاسبه و نظارت بر توانگری مالی موسسات بیمه (شماره ۶۹) و براساس صورت های مالی سال۱۳۹۷، سطح یک توانگری مالی سال ۱۳۹۸بیمه آسیارا مورد را تاییدقرار داده است.
«در گزارش مربوط به توانگری سطح یک بیمه آسیا آمده است: با همراهی و همدلی خانواده بزرگ بیمه آسیا در تحقق ارایه طرح های جدید بیمه ای، بهبود فرآیند نظارت‌ها، افزایش سرمایه، توسعه بازار به ویژه بیمه های زندگی، تقویت شبکه فروش، ارتقای سطح بهره وری منابع انسانی، اصلاح ترکیب پرتفوی و سرمایه گذاری بهینه شاهد افزایش معادل درصدی توانگری مالی بیمه آسیا در سال های آتی و تداوم ارائه خدمات شایسته بیمه ای به هموطنان باشیم.»

بررسی عملکرد شش ماهه امسال و کاهش نسبت خسارت
بیمه آسیا در شش ماهه نخست امسال بیش از ۲۸ هزار و ۵۹۹ میلیارد ریال حق بیمه صادر کرده که از این میزان حدود ۱۳ هزار و ۸۸۲ میلیارد ریال خسارت پرداخت شده است.
علاوه بر این، در شش ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ۹۷ همین شرکت حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال حق بیمه صادر کرده بود که از این میزان حدود ۱۰ هزار و ۱۴۲ میلیارد ریال خسارت داد.
بنابراین این شرکت در شش ماهه امسال بیش از۴۲ درصد نسبت به سال قبل در تولید حق بیمه رشد داشته است. در مقابل خسارت پرداختی به همان نسبت ۴۲ درصدی رشد نکرده بلکه تنها ۳۵ درصد رشد داشته که به معنی آن است که کاهش در خسارت پرداختی را شاهد هستیم.
بر همین اساس نسبت خسارت سال ۹۷ بالغ بر ۵۰ درصد در شش ماهه نخست بود اما در سال ۹۸ با کاهش چنددرصدی به رقم ۴۸ درصد رسید.
بر اساس این گزارش، در سال ۹۸ بیشترین حق بیمه تولیدی به رشته بیمه شخص ثالث با رقم ۱۰ هزار و ۱۲۷ میلیارد ریال معادل ۳۵ درصد تعلق داشته و پس از آن بیمه درمان با رقم شش هزار و ۶۳۳ میلیارد ریال معادل ۲۳ درصد قرار داشت.
بالاترین خسارت پرداختی در نیمه نخست سال ۹۸ هم به بیمه شخص ثالث با رقم پنج هزار و ۳۲۲ میلیارد ریال معادل ۳۸ درصد و سپس بیمه درمان با رقم سه هزار و ۷۰۳ میلیاردریال معادل ۲۷ درصد تعلق داشت.