رئیس کل بانک مرکزی گفت: در نیمه نخست سال جاری با وجود تحریم های بی سابقه دشمنان، بیش از ۱۹ میلیارد دلار به منظور واردات کالاهای اساسی و ضروری تولید و مصرف تامین ارز انجام شده است.

به گزارش اخبارپول، همتی در نشست با فعالان اقتصادی منطقه آزاد کیش با اشاره به کاهش درآمدهای ارزی ناشی از فروش نفت کشور در شرایط تحریم اظهار کرد: خوشبختانه دشمنان به هدف اصلی خود یعنی فروپاشی اقتصادی کشور نرسیدند.

وی گفت: در حال حاضر ثبات بر اقتصاد کشور حاکم و امکان برنامه ریزی برای بهبود شرایط و رشد و توسعه اقتصادی فراهم شده است.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: در نیمه اول سال با وجود کاهش درآمدهای نفتی، به منظور واردات کالاها به کشور، بیش از ۱۹ میلیارد دلار تامین ارز انجام شده که از این میزان حدود ۱۱ میلیارد دلار مربوط به صادرات غیرنفتی است.

همتی افزود: همچنین حدود ۸ میلیارد دلار نیز برای واردات دارو و کالاهای اساسی توسط بانک مرکزی تامین شده است.

وی با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای طبقات متوسط و ضعیف جامعه بر اثر تحریم گفت: بانک مرکزی به دنبال ثبات و برنامه ریزی برای افزایش رفاه مردم است.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: با توجه به حساسیت نرخ ارز در کشور اگر نرخ ارز کنترل نشود اقتصاد کشور نامتعادل می‌شود.

همتی با اشاره به بازدید خود از واحدهای تولیدی منطقه آزاد کیش گفت: فعالیت حدود ۳۰۰ واحد تولیدی در این منطقه نشان دهنده زحمات صنعتگران و تولیدکنندگان منطقه است و بحمدالله نسبت به گذشته تحولات مثبت زیادی در کیش رخ داده است.

وی اضافه کرد: تا آنجا که در توان بانک مرکزی است از فعالیت های تولیدی، صنعتی و تجاری در مناطق آزاد حمایت و تلاش می‌کنیم در نیمه دوم امسال ارز مورد نیاز واحدهای تولیدی تجاری مناطق را تامین کنیم.

رئیس شورای پول و اعتبار گفت: پذیرش پروانه های کسب و کار مناطق آزاد توسط بانک‌ها، تامین ارز گروه‌های کالایی ۱ و ۲ براساس ثبت سفارش و هماهنگی انجام شده توسط دبیرخانه مناطق آزاد، تسهیل نحوه رفع تعهد ارزی مناطق آزاد، حل مشکل ترانزیت بین مناطق آزاد و ایجاد واحد مختص مناطق آزاد به منظور پیگیری مشکلات فعالان اقتصادی این مناطق در معاونت ارزی بانک مرکزی با هدف حمایت از توسعه مناطق آزاد در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد.

همتی تصریح کرد: همه هدف ما حمایت از تولید و تسهیل تجارت در مناطق آزاد است و در این مسیر با توجه به شرایط اقتصادی کشور و محدودیت های موجود تمام تلاش خود را انجام می دهیم.

وی در پایان ضمن تشکر از همه فعالین اقتصادی و تجار مناطق آزاد تجاری تصریح کرد: دلیل تأخیر من در خصوص سفر فعلی، این بود که با اطمینان از مسائل دیگر اقتصادی، با دقت نظر کافی به مسائل مناطق آزاد رسیدگی کنم.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=138827
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

اقدامات ویژه بانک مرکزی برای حمایت از واحدهای تولیدی
اقدامات ویژه بانک مرکزی برای حمایت از واحدهای تولیدی
اقدامات ویژه بانک مرکزی برای حمایت از واحدهای تولیدی
اقدامات ویژه بانک مرکزی برای حمایت از واحدهای تولیدی
اقدامات ویژه بانک مرکزی برای حمایت از واحدهای تولیدی