رئیس پژوهشکده بیمه مرکزی با اشاره به در حال انجام بودن مطالعات مقدماتی برای “راننده‌محور” کردن بیمه‌نامه‌های شخص ثالث، اجرایی شدن این قانون جدید را تا دو یا سه سال آینده عملی دانست.

راننده‌محور

به گزارش اخبارپول به نقل از ایسنا، حمید کردبچه با اشاره به بحث راننده‌محور کردن بیمه های شخص ثالث درباره شرایط اجرای این طرح جدید بیمه مرکزی اظهار کرد: اجرای این طرح مستلزم انجام مطالعاتی مقدماتی برای تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی برای پاسخگویی به مسائلی است که احتمالا با اجرای این قانون به وجود خواهد آمد.

وی با اشاره به مسائل جدیدی که با راننده‌محور شدن بیمه‌نامه‌های شخص ثالث مطرح می‌شود، ادامه داد: پژوهشکده بیمه مطالعات این طرح را حمایت می‌کند اما در نهایت این بیمه مرکزی است که باید آن را اجرایی کند که احتمالا در دو یا سه سال آینده اجرایی خواهد شد.

ایران در خودرومحوری بیمه‌نامه‌ها استثنا است

رئیس پژوهشکده بیمه مرکزی با بیان اینکه راننده‌محوری بیمه نامه‌های شخص ثالث در همه جای دنیا امری رایج است، اضافه کرد: کشورهایی که در آن بیمه نامه‌ها خودرومحور باشند استثنا هستند چرا که در بیمه‌نامه‌های شخص ثالث این رفتار راننده است که اهمیت دارد به این معنا که نرخ حق بیمه در سیستم راننده‌محوری لزوما به کیفیت خودرو وابسته نیست و بیشتر به کیفیت رانندگی و ویژگیهای فرد بستگی دارد.

کردبچه با اشاره به برخی از سازوکارهای صدور بیمه‌نامه‌های شخص ثالث راننده محور توضیح داد: برای مثال در صدور بیمه‌نامه‌های شخص ثالث از این نوع به ویژگی هایی مانند سوابق رانندگی فرد، تحصیلات، شغل، سن و غیره توجه می شود. به عنوان مثال سن متغیری مهم است با این استدلال که رانندگی فردی ۲۰ ساله مخاطره آمیزتر از رانندگی فردی ۵۰ ساله است و بنابراین نرخ بالاتری برای صدور بیمه نامه او در نظر گرفته می‌شود.

برخی کشورها در حال عبور از راننده‌محوری هستند

وی با بیان اینکه نظام‌های بیمه در دیگر کشورهای دنیا در حال عبور از راننده‌محور بودن بیمه نامه‌های شخص ثالث هستند، در این باره اظهار کرد: برای مثال بیمه‌نامه‌های جدید به صورت مصرف‌محور صادر می‌شوند به این معنا که علاوه بر راننده ‌محوری، مصرف فرد از بیمه هم در نظر گرفته می‌شود و بر اساس آن بیمه‌نامه صادر می‌شود.

رئیس پژوهشکده بیمه در ادامه به ضرورت ارتباط و حضور فعال پژوهشکده بیمه در صنعت بیمه هم اشاره کرد و گفت: حضور پژوهشکده در صنعت بیمه هم برای دریافت نظرات فعالان صنعت بیمه و هم برای ارائه خدمات علمی به شرکت‌های بیمه ای ضروری است. در این راستا لازم است برنامه‌ریزی‌هایی برای حضور پژوهشکده بیمه در شرکت‌های بیمه، سندیکای بیمه‌گران و دیگر انجمن‌ها انجام شود چرا که این ارتباط باعث کاربردی‌تر شدن تحقیقات پژوهشکده و پاسخگویی بهتر به نیازهای صنعت بیمه و جامعه خواهد شد.

پیش از این، رئیس کل بیمه مرکزی از اجرای آزمایشی طرح راننده‌محور شدن بیمه نامه‌های شخص ثالث تا اواخر سال ۱۳۹۸ خبر داده بود اما به نظر می‌رسد که اجرایی شدن این طرح به صورت کامل در کشور نیازمند مطالعات مقدماتی طولانی‌تری باشد.

گفتنی است، در راننده‌محور شدن بیمه‌نامه‌های شخص ثالث قرار است بیمه‌نامه‌ها به جای خودروها برای افراد صادر شود و بر اساس آن ویژگی‌های فردی رانندگان از جمله سن، جنس و سوابق رانندگی آنها ملاک تعیین نرخ بیمه‌نامه قرار بگیرد.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=137820
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

راننده‌محور شدن بیمه‌نامه‌های شخص‌ثالث تا ۲سال دیگر
راننده‌محور شدن بیمه‌نامه‌های شخص‌ثالث تا ۲سال دیگر
راننده‌محور شدن بیمه‌نامه‌های شخص‌ثالث تا ۲سال دیگر
راننده‌محور شدن بیمه‌نامه‌های شخص‌ثالث تا ۲سال دیگر
راننده‌محور شدن بیمه‌نامه‌های شخص‌ثالث تا ۲سال دیگر
راننده‌محور شدن بیمه‌نامه‌های شخص‌ثالث تا ۲سال دیگر