مدیرعامل بانک صادرات با بیان اینکه حذف چهار صفر باعث روان شدن معاملات می‌شود، گفت: ممکن است که پس از اجرای این طرح در کوتاه مدت، نوسان قیمت‌ها را مشاهده کنیم اما خیلی زود به ثبات خواهند رسید؛ حذف چهار صفر نمی‌تواند اثر تورمی بلندمدت داشته باشد.

به گزارش اخبارپول، «حجت الله صیدی» در گفت وگو با ایرنا درباره طرح حذف چهار صفر از پول ملی، اظهار کرد: حذف چهار صفر، طرح مثبتی به شمار می‌رود که سبب روان‌تر شدن معاملات و شفاف شدن قیمت‌ها می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: گاهی بحث می‌شود که حذف چهار صفر اثر تورمی داشته و می‌تواند باعث رشد تورم شود که این موضوع را قبول ندارم.

مدیر عامل بانک صادرات بیان کرد: بر اساس این طرح، ریال در کنار تومان قرار می‌گیرد که به بخش پذیری واحد پول ملی کمک می‌کند.

صیدی متذکر شد: «تومان» هیچگاه از زندگی ایرانی‌ها حذف نشده و «ریال» فقط برای گزارشگری اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

وی با اشاره به تجربه سایر کشورها برای اصلاحات پولی، تصریح کرد: اگر به تجربه سایر کشورها نگاهی بیندازیم به دو تجربه موفق در اتحادیه اروپا و ترکیه می‌رسیم.

مدیرعامل بانک صادرات ادامه داد: در اتحادیه اروپا اقدام به تبدیل واحدهای پول مختلف و پراکنده به یورو کردند، در ترکیه نیز «لیر جدید» رونمایی شد.

صیدی ابراز کرد: ممکن است که پس از اجرای طرح حذف چهار صفر در کوتاه مدت، نوسان قیمت‌ها را داشته باشیم اما خیلی زود به ثبات خواهند رسید؛ قطعا می‌توان ادعا کرد که حذف چهار صفر نمی‌تواند اثر تورمی بلندمدت داشته باشد.

وی درباره میزان موفقیت‌آمیز بودن طرح حذف چهار صفر از پول ملی در شرایط غیرعادی اقتصادی و تحریم، اذعان کرد: تاثیر روانی تحریم بیشتر از آثار واقعی آن است، تاثیر واقعی تحریم بر اقتصاد به حدی نیست که نتوانیم اصلاحات پولی در کشور انجام دهیم.

مدیرعامل بانک صادرات یادآور شد: سیاست گذار پولی سال‌ها دنبال انجام این اصلاحات پولی بود که با تصویب هیات وزیران جنبه اجرایی یافته است.

بر اساس این گزارش، هیات دولت در جلسه روز چهارشنبه (۹ مرداد) به ریاست حسن روحانی رئیس جمهوری، لایحه پیشنهادی بانک مرکزی مبنی بر تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان و حذف چهار صفر را به تصویب رساند.

این تصمیم با هدف حفظ کارایی پول ملی، تسهیل و بازیابی نقش ابزارهای پرداخت نقد در تبادلات پولی داخلی و هماهنگی با آنچه در فرهنگ و عرف جامعه درباره واحد پول ملی رواج یافته است، اتخاذ شد.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=135927
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

حذف چهار صفر از پول ملی تاثیر تورمی بلندمدت ندارد
حذف چهار صفر از پول ملی تاثیر تورمی بلندمدت ندارد
حذف چهار صفر از پول ملی تاثیر تورمی بلندمدت ندارد
حذف چهار صفر از پول ملی تاثیر تورمی بلندمدت ندارد
حذف چهار صفر از پول ملی تاثیر تورمی بلندمدت ندارد