- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

صفرهای زیاد برای ریال بی‌اعتباری می‌آورد

به گزارش اخبارپول، محمد شریفی اقبال کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه حذف چهار صفر از واحد پولی کشور نمی‌تواند عملکرد ضعیف دولت در اقتصاد را پنهان کند اظهار کرد: اعمال تغییرات در واحد پولی به منظور بهبود عملکرد اقتصادی مانند این است که یک دانش‌آموز نمره ۶ را کسب کرده باشد اما برای اینکه عملکرد خود را خوب نشان دهد یک خط کنار آن بکشد و آن نمره ضعیف را به ۱۶ تبدیل کند.

او با اشاره به تاثیرات تصمیم جدید دولت بر تعویض دفترهای حسابرسی، این تاثیرات را بسیار اندک توصیف و افزود: برای حذف چهار صفر از پول ملی دولت مجبور است حجم عظیمی از اسکناس‌ها، سکه‌ها و دیگر اوراق بهادار فعلی را تعویض کند که این مساله خود می‌تواند بار مالی زیادی را بر دولت تحمیل کند.

حذف صفر می‌تواند گرانی دلار را کم‌رنگ کند

این کارشناس مسائل اقتصادی همچنین به اثرات مثبت تصمیم جدید دولت در صورت اجرایی شدن آن هم اشاره کرد و گفت: واقعیت این است که ریال فعلی به دلیل تعداد بالای صفرهایی که دارد در اقتصاد جهانی وجه چندان خوبی ندارد چرا که این تعداد بالای صفرها در واحد پولی هر کشوری می‌تواند باعث بی‌اعتباری آن واحد پولی شود.

شریفی اقبال همچنین به تاثیرات روانی تغییر واحد پولی روی بازار ارز هم اشاره کرد و گفت: تصور کنید لایحه دولت تا چندماه دیگر به قانون تبدیل شود آنگاه یک کارمند به طور متوسط حدود ۳هزار تومان حقوق خواهد گرفت و دلار نیز ۱۲ تومان خواهد بود؛ در آن صورت قیمت بالای دلار چندان بزرگ جلوه نمی‌کند و این می‌تواند به لحاظ روانی هراس از گرانی دلار را کاهش دهد.

حل معضلات شمارش و حمل حجم بالای اسکناس و سکه از اهداف طرح جدید

به گزارش ایسنا، بر اساس آن چیزی که پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت، از اهداف تصمیم جدید دولت گفته است، این تصمیم با هدف حفظ کارایی پول ملی، تسهیل و بازیابی نقش ابزارهای پرداخت نقد در تبادلات پولی داخلی، هماهنگی با آنچه در فرهنگ و عرف جامعه درباره واحد پول ملی رواج یافته است، اتخاذ شده است.

همچنین کاهش هزینه چاپ و نشر اسکناس و سکوک و نیز رفع مشکلاتی از قبیل استفاده از ارقام بزرگ در مبادلات ساده روزمره، معضلات شمارش و حمل حجم بالای اسکناس و سکه و خارج شدن مسکوکات از چرخه مبادلات اقتصادی کشور، از دیگر اهداف لایحه حذف چهار صفر از واحد پولی عنوان شده است.