- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

فروش اموال مازاد بانک‌ها برای افزایش سرمایه

به گزارش اخبارپول به نقل از ایرنا، محمد علی دهقان درباره فروش دارایی‌ها و اموال مازاد بانک‌ها، [1] اظهار کرد: در سال‌های گذشته بخش قابل توجهی از دارایی‌های مازاد بانک‌ها مربوط به املاک و مستغلات بوده که به علت وجود رکود در بازار مسکن، فروش آنها سخت شده بود.

وی اضافه کرد: از سال گذشته با توجه به رونق یافتن بازار املاک‌، فضا برای فروش این اموال فراهم و تسهیل شده است.

بر اساس قانون و به منظور رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، بانک‌ها ملزم به فروش اموال و دارایی‌های مازاد خود هستند.

معاون نظارتی بانک مرکزی به تازگی گفته است: مدیران بانک‌هایی که تا پایان سال ۱۳۹۸ عملکرد قابل قبولی در خروج از بنگاهداری و واگذاری اموال مازاد [2] نداشته باشند، با توجه به مجازات‌های پیش‌بینی شده در ماده ۱۷ قانون رفع موانع تولید، فاقد صلاحیت‌های لازم برای عضویت در هیأت مدیره یا تصدی سمت مدیرعاملی بانک‌ها اعلام و تا ۵ سال از عضویت در هیأت مدیره و تصدی سمت مدیر عاملی بانک‌ها محروم خواهند شد.

فرهاد حنیفی در خصوص مواردی که بانک‌ها مجاز به سرمایه‌گذاری و فعالیت در آن هستند، تأکید کرد: بانک‌ها و مؤسسات اعتباری صرفاً مجاز به تملک سهام شرکت‌هایی هستند که زمینه فعالیت آنها بانکی بوده، به نوعی تکمیل‌کننده زنجیره ارزش‌ساز عملیات بانکی محسوب شود و به منظور پشتیبانی و سهولت در انجام عملیات بانکی و گسترش و تنوع آن و همچنین حفظ اسرار حرفه‌ای هستند.