یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سهام پس از رشد یا کاهش هیجانی باید برای مدت معینی تعطیل شود، به تجربه کشور کانادا در این باره اشاره کرد و گفت: در این مدت سرمایه‌گذاران فرصت بیشتری برای تصمیم‌گیری خواهند داشت.

به گزارش پول پرس، سعید شیرزادی استاد دانشگاه تهران و یکی از کارشناسان ارشد بازار سرمایه با ارائه پیشنهاداتی در خصوص کنترل بازار پس از رفتارهای هیجانی سرمایه‌گذاران اظهار داشت: پیش از این قرار بود صندوقی با عنوان (صندوق توسعه بازار) ایجاد شود تا در شرایط منفی بازار را متعادل کند.

وی ادامه داد: سازمان بورس اوراق بهادار متولی مراحل اجرایی این صندوق بود و حدود ۶ شرکت سرمایه‌گذاری هم برای تأمین منابع آن تا حد ۱۶۰ میلیارد تومان اعلام آمادگی کردند.

این استاد دانشگاه تهران هدف از ایجاد صندوق توسعه بازار را بازارگردانی غیررسمی بازار دانست و تصریح کرد: مسئولان سازمان باید مکانیزم قابل توجهی برای تعادل بازار ایجاد کنند.

وی افزود: طی چند سال گذشته بورس صعودی بوده است. طی روزهای گذشته روند منفی بازار سابقه زیادی نداشته و باید دید سازمان در زمان بازار مثبت و منفی چه ساز و کاری می‌خواهد در پیش بگیرد و آیا برنامه‌ای در این باره دارد.

شیرزادی تأکید کرد: توقف نمادها و ایجاد محدودیت برای معاملات آنها مکانیزم درستی به نظر نمی‌رسد و در این باره باید تصمیمات جدی اخذ شود.

مدیرعامل سابق کارگزاری امین آوید بازار سرمایه، با اشاره به بازارگردانی سهم‌ها در بورس کانادا گفت: در این کشور هر سهم یک بازارگردان مخصوص به خود را دارد و این امکان در بازار ما هم باید ایجاد شود، چرا که در شرایط منفی شدن یک سهم به صورت دومینو دیگر سهم‌ها عمل می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اینکه بازار باید از توقف نمادها به صورت موردی فاصله بگیرد، افزود: در این صورت اگر بازار سهام در یک روز معاملاتی ۵ تا ۱۰ درصد افزایش یا کاهش را تجربه کرد باید ساز و کار جدیدی برای آن تعریف کرد.

وی ادامه داد: در این صورت سازمان بورس می‌تواند برای شفافیت سیاسی و نهایی شدن مسائل بین‌المللی معاملات کل بازار را متوقف و فرصت تصمیم‌گیری بیشتری به سرمایه‌گذاران ایجاد کند.

وی افزود: در بورس کانادا طبق قانون A80 و B80 بازار پس از رشد و یا کاهش هیجانی متوقف می‌شود بنابراین نمی‌توان در این شرایط با متوقف کردن چند نماد بازار را کنترل کرد.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=13379
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

پیشنهاد تعطیلی بورس در مواقع خاص
پیشنهاد تعطیلی بورس در مواقع خاص
پیشنهاد تعطیلی بورس در مواقع خاص
پیشنهاد تعطیلی بورس در مواقع خاص
پیشنهاد تعطیلی بورس در مواقع خاص