اخبارپول- مریم ابونیا: جنگ تجاری بین ایالات متحده و چین بازار جهانی سهام را با کاهش شدید مواجه کرده است و این امر هشدار صندوق بین المللی پول درخصوص افزایش خطرات برای اقتصاد جهانی را در بر داشته است.

جنگ تجاری آمریکا و چین

به گزارش اخبارپول به نقل از گاردین، سرمایه گذاران بازارهای جهانی سهام به علت نگرانی در خصوص جنگ تجاری آمریکا و چین روز پنج شنبه به شدت در اروپا و آمریکای شمالی کاهش یافتند.

بر همین اساس به ادعای این رسانه، بهای سهام در آسیا، اروپا و آمریکای شمالی با تشدید این جنگ تجاری به شدت کاهش می‌یابد.

البته فروش سهام امروز در در آسیا و اقیانوسیه ادامه یافت و شاخص گسترده سهام MSCI در خارج از ژاپن با ۰.۲٪ کاهش به پایین ترین قیمت چهار ماهه رسید.

ساعتی پس از اینکه شرکت پاناسونیک به فهرست شرکت هایی که ارتباط خود را با هوآوی قطع کرده‌اند پیوست، مایک پومپو معاون وزیر امور خارجه آمریکا، با وجود ادعای Huawei در خصوص عدم ارتباط با دولت، ارتش یا سرویس های اطلاعاتی چین، مدیر عامل شرکت هوآوی را به ارتباط با دولت چین متهم کرد.

گائو فنگ، سخنگوی وزارت بازرگانی چین در این رابطه گفت: اگر ایالات متحده می خواهد روابط تجاری خود را با چین ادامه دهد، باید حسن نیت خود را اثبات و اقدامات اشتباه خود را اصلاح کند.

وی همچنین افزود: مذاکرات تنها می تواند بر اساس برابری و احترام متقابل ادامه یابد.

با این حال، ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز پنج شنبه اعلام کرد: مشکلات ایالات متحده در خصوص شرکت هوآوی ممکن است در چارچوب یک معامله تجاری ایالات متحده و چین حل شود، در عین حال که این غول مخابراتی چین بسیار خطرناک است.

صندوق بین المللی پول نیز از این مسائل ابراز نگرانی کرده است. تنش های تجاری بین ایالات متحده و چین تاثیر منفی بر مصرف کنندگان و تولید کنندگان بسیاری در هر دو کشور داشته است. تعرفه ها تجارت بین دوکشور را کاهش داده است، اما کسری تجاری دو جانبه به طور کلی تغییری نکرده است.

روبرتو آزوودو، مدیر کل سازمان تجارت جهانی نیز گفت: تنش‌های تجاری آمریکا و چین می‌تواند زنجیره‌های عرضه جهانی و سرمایه گذاری اقتصادی را مختل کرده و به رشد جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۹ آسیب می‌رساند.

بازارها همچنان نگران جنگ تجاری آمریکا و چین هستند چرا که صندوق بین المللی پول و سازمان تجارت جهانی هشدار داده‌اند که تبعات این جنگ تجاری تنها دامنگیر دو کشور امریکا و چین نشده، بلکه اقتصاد جهانی را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

کارشناسان عقیده دارند در حالی که ممکن است مصالحه در مورد تعرفه های تجاری هنوز هم امکان‌پذیر باشد، سرمایه گذاران باید برای جنگ طولانی تر و خصمانه‌تر، با یک آسیب زیاد آماده شوند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اخیرا با این ادعا که تراز تجاری آمریکا و چین با اختلاف چشمگیری به سود چین است، تعرفه واردات ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی را از ۱۰ درصد به ۲۵ درصدافزایش داد. چین نیز در اقدام متقابل تعرفه واردات ۶۰ میلیارد دلار کالای آمریکایی را افزایش داده است.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=131802
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

اختصاصی اخبارپول- تاثیر شدید بازارهای جهانی از جنگ تجاری آمریکا و چین
اختصاصی اخبارپول- تاثیر شدید بازارهای جهانی از جنگ تجاری آمریکا و چین
اختصاصی اخبارپول- تاثیر شدید بازارهای جهانی از جنگ تجاری آمریکا و چین
اختصاصی اخبارپول- تاثیر شدید بازارهای جهانی از جنگ تجاری آمریکا و چین
اختصاصی اخبارپول- تاثیر شدید بازارهای جهانی از جنگ تجاری آمریکا و چین