بر اساس بخشنامه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری، ارائه خدمات بانکی به سپرده‌گذاران منوط به دریافت کد شهاب است؛ از این‌رو سپرده‌هایی که نقص اطلاعات هویتی دارند و فاقد کد شهاب هستند، مسدود (غیر قابل برداشت) خواهند شد.

شهاب

به گزارش اخبارپول، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در راستای ساماندهی سپرده‌های بانکی، تکمیل اطلاعات مشتریان، افزایش شفافیت تراکنش‌ها و مبارزه با پولشویی طی بخشنامه‌ای به بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری فعال کشور اعلام کرد: “ارائه تمام خدمات بانکی به سپرده‌گذاران منوط به دریافت شناسه هویت الکترونیکی بانکی (شهاب) خواهد بود و بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری ملزم به تکمیل اطلاعات هویتی و دریافت کد شهاب برای مشتریان هستند. بر این اساس سپرده‌های مشتریانی که به دلیل نقص در اطلاعات هویتی، کد شهاب برای آن‌ها در شبکه بانکی صادر نشده است با محدودیت‌هایی مواجه خواهند شد”.

لازم به ذکر است، اخذ اطلاعات و تکمیل و دریافت شناسه “شهاب” توسط بانک‌ها انجام می‌شود و چنانچه مشتریان قبلا در بانک‌ها احراز هویت شده‌ و در زمان افتتاح سپرده، اطلاعات مربوط به نام و نام خانوادگی، نام پدر، کد ملی، آدرس و کد پستی خود را به درستی در فرم‌های مرتبط درج کرده‌اند، نیازی به مراجعه حضوری ندارند.

همچنین آن دسته از مشتریان بانک اقتصادنوین که شماره همراه خود را به بانک ارائه کرده و پیامک‌های بانک را دریافت می‌کنند، در صورت وجود نقص اطلاعات هویتی در پرونده آن‌ها، مراتب از طریق پیامک به اطلاع‌شان خواهد رسید.

گفتنی است، کد “شهاب” شناسه‌ای است که برای هر یک از مشتریان نظام بانکی تعریف شده و به صورت یکتا مشتری را در همه بانک‌ها شناسایی می‌کند. این شناسه برای هر شخص منحصر به‌فرد است و در تمام بانک‌ها به‌صورت یکسان تعریف می‌شود. شناسه “شهاب” بعد از احراز هویت و حصول اطمینان از آن، به افراد اختصاص داده می‌شود و براساس بخشنامه بانک مرکزی، از ابتدای اردیبهشت ماه فقدان شناسه “شهاب” برای اشخاص به منزله عدم احراز هویت بوده و محدودیت‌های مشخصی مانند منع در نقل‌ و ‌انتقال وجه برای سپرده‌های اشخاص حقیقی در نظر گرفته شده است.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=130214
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

سپرده‌های مشتریان فاقد کد شهاب در بانک‌ها مسدود می‌شود
سپرده‌های مشتریان فاقد کد شهاب در بانک‌ها مسدود می‌شود
سپرده‌های مشتریان فاقد کد شهاب در بانک‌ها مسدود می‌شود
سپرده‌های مشتریان فاقد کد شهاب در بانک‌ها مسدود می‌شود
سپرده‌های مشتریان فاقد کد شهاب در بانک‌ها مسدود می‌شود