- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

بررسی عوامل چالش زا در حساب های ترازنامه بانک ها

به گزارش اخبارپول، [1] مسعود شریفات عضو هیات مدیره این بانک بعدازظهر یکشنبه( ۲۳ دی ماه) سال جاری در نشست تشریح عملکرد بانک که با حضور دکتر عباس معمارنژاد معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی و دکتر عباس مرادپور مدیرکل دفتر امور بانکی و بیمه این وزارتخانه و مدیران ارشد بانک کشاورزی در محل ساختمان مرکزی این بانک در تهران برگزار شد، با بیان مطلب فوق اظهار کرد: پنج چالش اساسی دیگر شامل تعهدات اکچوئری در رابطه با صندوق بازنشستگی بانک ها، مالیات های سنگین مطالبه شده از بانک، افزایش هزینه های عملیاتی و غیرعملیاتی و قیمت تمام شده پول، NPL(نسبت معوقات بانکی به مصارف) و عدم تناسب بودجه بانک ها است.

وی در ادامه سخنان خود به تشریح این شش عامل مشکل زا و چالش های مترتب بر آن پرداخت و گفت: طی سالیان متمادی، ذیل سرفصل مطالبات بانک ازدولت، ارقامی احصا و ثبت شده ولی درحال حاضر سیاستگذار یا ناظر پولی و بانکی تنها حاضر به پذیرش بخشی از محاسبات و پرداخت ۵۰ درصد مطالبات است که این امر چالش بزرگی برای بانک است و رفع آن، نیازمند حمایت و توجه مسئولان امر در وزارت امور اقتصادی و دارایی است.

شریفات درباره تعهدات اکچوئری صندوق بازنشستگی بانک ها بیان کرد: این استاندارد در صندوق بازنشستگی بانک ها از ضریب استاندارد ۱ به ۷ به ضریب ۱ به ۱ تبدیل شده است؛ به این معنی که سال گذشته نزدیک به ۵ هزار میلیارد تعهدات اکچوئری برای بانک سند زده ایم که نقش موثری در افزایش قیمت تمام شده پول دارد و بایستی فکری برای آن شود تا به تعادل برسد.

عضو هیات مدیره بانک کشاورزی به مالیات های سنگین مطالبه شده از بانک ها به عنوان چالش سوم اشاره کرد و افزود: بر اساس قوانین مصوب در این زمینه ازجمله ماده ۱۷ قانون رفع موانع تولید، سال گذشته ۷ هزار میلیارد مالیات برای بانک کشاورزی تعیین شد که این رقم سنگین قطعا قیمت تمام شده پول و زیان بانک را تحت تاثیر قرار می دهد و امیدواریم راهکاری برای آن اندیشیده شود تا بانک ها بتوانند به رسالت خود عمل کنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مواردی چون اجرای قانون خدمات کشوری در سال ۹۵، یکی از آسیب های نظام بانکی بوده است چراکه باعث افزایش هزینه های بانک شده و افزایش هزینه های عملیاتی و غیر عملیاتی بانک نیز بر افزایش قیمت تمام شده پول تاثیر مستقیم دارد.

شریفات به سیاست هایی که موجب افزایش NPL بانک (نسبت معوقات بانکی به مصارف) شده است اشاره و ابراز امیدواری کرد با تغییر در سیاستگذاری ها، این مشکل مرتفع شود.

عضو هیات مدیره بانک کشاورزی در خاتمه به تشریح ششمین چالش پرداخت و یادآور شد: در ده سال اخیر هیچ گاه بودجه مصوب بانک ها با عملکرد آن ها متناسب نبوده است و چنانچه این روند بودجه ریزی حداقل در بین بانک های دولتی متناسب با واقعیت و ظرفیت تنظیم شود، تاثیر زیادی در منابع و مصارف دارد، انحرافات پوشانده و مرتفع خواهند شد و بانک ها می توانند به تکالیف خود بهتر عمل کنند.

گفتنی است در این نشست، روح اله خدارحمی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بانک، اعضای هیات مدیره و مدیران امور نیز به تشریح ماموریت، راهبردها، استراتژی و چالش های بانک کشاورزی [2] در سال ۱۳۹۷ و ارائه گزارش عملکرد بانک در حوزه های مختلف در سال جاری و مقایسه آن با سال های گذشته پرداختند.