- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

نقدینگی با راهکارهای اقتصادی کنترل نمی‌شود

به گزارش اخبارپول [1]، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در رابطه با حجم نقدینگی تا شهریور و علل آن به ایسنا گفت: رشد نقدینگی همجون سایر نشانه‌های این روزها در اقتصاد، ریشه سیاسی دارد و نمی‌توان با راهکارهای اقتصادی آن‌را کنترل کرد. در این زمینه پیشنهاد می‌شود که فعالیت‌های اقتصادی شفاف شود تا از رخنه تنش‌ها جلوگیری شود.

مجیدرضا حریری در ادامه اظهار کرد: موضوع نقدینگی در کشور همچون مسئله ناپایداری و صعود و نزول نرخ ارز، یک موضوع سیاسی است. رشد نقدینگی به دلایل سیاسی است و برخی با توزیع رانت در بین اطرافیان خود، باعث آن می‌شوند و این موضوع علت اقتصادی ندارد.

وی با بیان این که بخش عمده‌ این وضعیت مربوط به بانک‌ها است تصریح کرد: به عبارتی مربوط به وام‌هایی است که داده شده و تقریباً غیرقابل وصول است و تنها بهره آن به حساب‌ بانک‌ها وارد می‌شود و به طور قطع تحلیل اقتصادی ندارد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، اقتصاد کشور را متاثر از مسائل سیاسی دانست و افزود: تا زمانی‌که مسایل سیاسی کشور چه در حوزه سیاست داخلی و چه سیاست خارجی آرام نشود، این نشانگرهای اقتصادی همچون رشد نقدینگی به روال خود ادامه خواهد داد و نشانه‌های درستی به فعالان اقتصادی و تصمیم‌گیران آن نمی‌دهد، چرا که اقتصادی نبوده و راهکار اقتصادی برای آن وجود ندارد.

وی تاکید کرد: در چنین شرایطی تنها پیشنها ما این است که شفافیت ایجاد شود. فضای اقتصادی باید شفاف شده و مقررات، قوانین و دستورالعمل‌ها به سمت شفافیت برود و تاثیرات سیاسی در اقتصاد کمتر شود.

حریری ادامه داد: اشکال اصلی در اقتصاد ما که باعث شده تنش‌های سیاسی به راحتی وارد آن شود، نبود شفافیت در فعالیت برخی افراد و سازمان‌ها است؛ چنان‌چه اقتصاد شفاف داشتیم، به هیچ عنوان این تنش‌ها در حوزه اقتصاد کشور به راحتی رخنه نمی‌کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

*ما را در سایر شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

توییتر [2]

تلگرام [3]

لینکداین [4]

اینستاگرام [5]

پیام‌رسان بله [6]

فیس‌بوک [7]