- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

ساختار بانک مرکزی تغییر می‌کند

به گزارش اخبارپول [1]، بحرینی با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما گفت: از اولین روزی که طرح قانون بانکداری اسلامی بدون ربا در مجلس نهم اعلام وصول شد تا امروز که طرحی جامع در کمیسیون اقتصادی داریم، بخش عمده از آن تصویب شده است.

وی افزود: این طرح، طرحی جامع است که قانون عملیاتی بدون ربا و قانون پولی -بانکی سال بانکی را زیر نظر دارد. با این قانون ساختار بانک مرکزی تغییر می‌کند .

بحرینی ادامه‌داد: در مجلس علاوه بر لایحه ناقص دولت سه طرح اعلام وصول شده داشتیم: ۱- طرح بانک مرکزی برای تحول بانک مرکزی­ ۲- طرح بانکداری جمهوری اسلامی که نظام بانکداری را باید مدیریت کند­ ۳- طرح تاسیس بانک توسعه جمهوری اسلامی ایران است که اکنون در صحن مجلس مطرح است. بانک توسعه اسلامی مکمل بانک مرکزی است. وقتی نظامات بانکی کشورها مطالعه می شود بانک توسعه قوی وصل به بانک مرکزی مطرح است.­

وی هچنین گفت: در تکوین طرحی که در کمیسیون اقتصادی است دهها نفر از افراد متخصص بانکی، فقهی و حقوقی در اصلاح نظام بانکی نظر می دهند و این یک کار یک بعدی نیست بلکه همه موارد در قانون دیده شده است.

رئیس کمیته پولی، مالی و بانکی کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: فرایند و زیرساخت و آی تی دو نگاه متفاوت است. اگر قانون گذار مختصات سیستم آی تی را ببیند اشتباه است اما ضوابط انفورماتیک بانکی در این قانون دیده شده است.

وی اظهار داشت: در طرح اصلاح قانون نظام بانکی [2] برای بانک ساختار بندی مشخص شده و با بانکداری جهانی منطبق است.

بحرینی افزود: مجلس یا باید کاملا منفعل و صرفا نظاره گر باشد یا طبق قانون اساسی طرح ارائه دهد. هزاران ساعت متخصصین باتجربه بانک مرکزی در این طرح دخیل بوده اند.

عیوضلو مدیر ابرپروژه اصلاح نظام بانکی [3] دیگر مهمان برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما گفت: وزارت اقتصاد ۸ ابرپروژه را دنبال می کرد که یکی از آن ابرپروژه اصلاح نظام بانکی است. که در پیرو ان عملیات بانک مرکزی و سازماندهی بانکها و آی تی مطرح شد­

وی افزود: در قانون نویسی همه موارد باید دیده شود و برنامه نویسی جامع بوده، همه جوانب در نظر گرفته شود. در دنیا در تصویب قوانین ریز قوانین نوشته می شود اما در کشور ما شوراها و هیئت ها خود مشکل هستند که بیشتر به پسرفت می رسیم تا پیشرفت.­

عیوضلو در ادامه افزود: تا زیرساخت و دستورالعمل مشخصی نباشد به جمع بندی جامع و نتیجه دلخواه نخواهیم رسید.

وی افزود: شورای فقهی باید نگاه کلان داشته باشد و نباید نگاه صرفا فقهی باشد. در مجلس قوانین تصویب می شود اما همزمان باید ایین نامه ها باشد که بخش نامه ها همزمان تصویب واجرا شود.

مدیر ابرپروژه اصلاح نظام بانکی [4] در خاتمه گفت: امروز باید قواعد حاکم شود که خود تخصص است که در کشور ما به تخصص اقتصاد اسلامی بها داده نمی شود.

 

 

 

 

 

ما را در سایر شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

توییتر [5]

تلگرام [6]

لینکداین [7]

اینستاگرام [8]

پیام‌رسان بله [9]

فیس‌بوک [10]