صورت های مالی صندوق تامین خسارت های بدنی با تائید سازمان حسابرسی کل کشور و مجمع صندوق، برای چهارمین سال پیاپی بدون بند شرط تصویب شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول، صورت های مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۹۶ که توسط سازمان حسابرسی مورد بررسی و حسابرسی قرارگرفته بود، برای چهارمین سال متوالی بدون هرگونه بند شرط و شفاف مورد تصویب مجمع عمومی قرارگرفت.
بدین ترتیب صندوق تامین خسارت های بدنی جزء نهادهای شفاف در حوزه عملکردی در بین سازمانهای کشور طبقه بندی شد.
مجمع عمومی با حضور امیر باقری، نماینده وزیر امور اقتصادی و دارایی و به عنوان رئیس مجمع عمومی، عبدالناصر همتی، رئیس کل وقت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان سایر اعضای مجمع عمومی و نوری معاون دادستان کل کشور و اعضای هیأت نظارت و پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم و قرائت دستور جلسه توسط ریاست مجمع، در محل صندوق تامین خسارت های بدنی برگزار شد.
در ادامه علی جباری مدیرعامل صندوق ضمن خوشآمد گویی به اعضاء مجمع، از تمامی رهنمودهای اعضای محترم مجمع عمومی، بالاخص وزارت محترم اقتصاد و دارایی و رئیسکل محترم بیمه مرکزی و زحمات حسابرس و بازرس قانونی در طول چند ماه گذشته تقدیر و تشکر کرد.
وی در مقدمه گزارش هیات نظارت به مجمع عمومی، با اشاره به ایفای نقش صندوق در قانون شخص ثالث، به عنوان مکمل صنعت بیمه در سال گذشته مطابق با شاخصهای عملکردی صندوق، به صورت کاملاً اثربخش و کارآمد، در ارائه خدمت به عده کثیری از قربانیان حوادث رانندگی که تعداد آنها افزون بر ۲۱ هزار نفر است و متأسفانه اکثراً فاقد هرگونه حمایت و پوشش بیمه-ای و به صورت گسترده در سطح کشور هستند، عمل کرده است.
وی اظهار داشت: ما اعتقاد داریم، خدمت در صندوق یک افتخار است و همه تلاش می کنیم که این وظیفه و مأموریت در امر خدمت رسانی به آحاد محروم جامعه را به نحو احسن انجام دهیم. از جنبهای دیگر، در این چند سال اخیر شاهد تعامل بسیار نزدیک بین صندوق و شرکت های بیمهای بودهایم و در راستای دستیابی به اهداف قانون جدید شاهد حمایتهای بسیار خوبی از طرف مجمع عمومی از جمله وزارت اقتصاد و دارایی و بیمه مرکزی در ایفای تکالیف صندوق در تدوین آییننامهها و … صورتگرفت، به طوری که در سال گذشته با تلاش سهگانه صندوق، بیمهمرکزی و شرکت بیمه ایران، یکی از مشکلات حاکمیت و صنعت بیمه کشور در خصوص ابطال پروانه شرکت بیمه توسعه را شاهد بودیم که نتیجه این تلاشها باعث افزایش اعتماد عمومی به صنعت بیمه کشور شد.
امروزه این واقعیتی اجتناب ناپذیر در حوزه تصادفات رانندگی است که با توجه به خسارات بسیار هنگفت متحمله به کشور در امر حوادث رانندگی در ایران توجه به انتخاب فرآیند مناسب جبران خسارات زیاندیدگان و قربانیان این گونه حوادث است چرا که این مهم از اهمیت به سزایی برخوردار است.
جباری با بیان اینکه حل این مشکلات که دارای ابعاد چندگانه مالی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و بهداشتی و درمانی است، در اکثر کشورها بعنوان یک دغدغه ملی محسوب میشود، افزود: در سطح کشورهای دنیا جهت رفع چالشهای آن تدابیر بسیار گستردهای صورت میپذیرد، اما در کشور عزیزمان این اقدامات چندگانه نیست و غالب مشکلات این حوزه از طرف صنعت بیمه کشور و صندوق تأمین خسارت های بدنی با تدابیر بسیار ویژهای در جریان است.
جباری اظهار داشت: نتیجه این اقدامات خوشبختانه عدم بروز چالشهای مؤثر برای حاکمیت است ولیکن این تلاشها نیازمند تعامل و همکاری سایر نهادهای ذیربط در زنجیره تأمین حوزه تصادفات رانندگی است.
بررسی قانون بیمه شخص ثالث در خصوص رفع این مشکلات بیانگر این موضوع است که قانونگذار در قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به اشخاص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه مصوب بیستم اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ برای امر تسهیل و تسریع در جبران خسارت زیاندیدگان حوادث رانندگی به ۲ راهکار بسیار مهم متوسل شده که عبارتند از:
۱-اجباری کردن بیمه کلیه وسایل نقلیه موتوری، زمینی و ریلی شهری و بینشهری. (ماده )
۲- تأسیس و گسترش مأموریتهای صندوق تأمین خسارتهای بدنی به عنوان مکمل خدمات صنعت بیمه کشور. (مفاد ۲۸- ۲۱- ۲)
بنابراین این ۲ راهکار به عنوان ۲ اصل اجرائی در طول و نه در عرض یکدیگر قراردارند؛ بدین مفهوم که جبران خسارت زیاندیدگان در هر حال از طرف بیمه گذار در صورت وجود بیمهنامه به عمل میآید مگر اینکه دلیلی و امکانی برای پرداخت خسارت از طریق بیمه¬گر وجود نداشته باشد؛ در این شرایط صندوق تأمین خسارت های بدنی به عنوان حلقه تکمیلی خدمات بیمهای جهت جبران غرامت ایفای نقش میکند.
وی در بخشی دیگر از گزارش خود به اقدامات صورتگرفته درصندوق همزمان با ابلاغ قانون بیمه شخص ثالث در تهیه و تدوین آییننامهها و دستورالعملهای پیشبینی شده در قانون به همراه سایر ارکان صنعت بیمه اشاره کرد و افزود: در این زمینه تلاشهای گستردهای صورت پذیرفته است به طوری که در حال حاضر شاهد تدوین اکثر دستورالعملها و آییننامههای اجرایی این قانون با گذشت ۲ سال از زمان تصویب قانون هستیم و این امر ناشی از تعامل خوب و سازنده بین بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، صندوق تأمین خسارت های بدنی و همراهی وزارت امور اقتصادی و دارایی بوده است.
مدیرعامل صندوق در ادامه با اشاره به تغییرات قانون قبل و جدید بیمه شخص ثالث اشاره کرد و گفت: ما معتقدیم این قانون را میتوان از جنبههای مختلف در قیاس با قانون سال ۱۳۸۷ مورد توجه قرارداد که از جمله در حوزه دامنه پوششهاست که توسعه یافته است؛ حمایتهای ویژهای از آحاد مردم و شهروندان که در معرض مشکلات و آسیبهای تصادفات رانندگی هستند به عنوان گروه هدف و همچنین امر زندانزدایی از طریق تحت پوشش قرارگرفتن مقصر حادثه با پیشبینی موادی در قانون برای این گروه است.
اما در هر حال باید توجه داشت که قانون بدنبال رفع مشکل زیاندیده و شخص ثالث است ولیکن حتی با پیشبینی های بسیار دقیق و کارشناسانه در قانون نمیتوان از بروز تصادفات رانندگی بدون انجام اقدامات عملی کاست و نمیتوان از اهمیت تعداد کشتهها و مصدومین حوادث رانندگی در کشور که به عنوان یک معضل اجتماعی و اقتصادی مطرح است، گذر کرد؛ چرا که این مجموعه زیان وارده به جامعه میتواند بروز یک بحران را در سطح ملی تداعی کند.
جباری اظهار داشت: ضرورت تلاش در امر بکارگیری تمامی عوامل مؤثر در حوزه تصادفات رانندگی جهت کاهش سطح این بحران و همچنین فرهنگسازی به عنوان یکیدیگر از اصول و قواعد اجتماعی در امر رانندگی باید مورد توجه قرارگیرد.
وی در خصوص بروز بحران ناشی از تصادفات رانندگی در جامعه آثار آن را به ۲ بخش آثار اقتصادی و مالی- کوتاه مدت و آثار اجتماعی و معنوی – بلندمدت طبقه بندی کرد و گفت: این در حالی است که متأسفانه در سطح کلان به این مهم از جمله درخصوص تدوین یک برنامه جامع و ملی در مسیر تقلیل آثار آن شاهد نیستیم در حالی که در کشورهای پیشرفته دنیا از جمله ایرلند جهت رفع مشکلات حوزه تصادفات رانندگی پس از بررسیهای میدانی و مطالعات عمیق در این حوزه یک برنامه جامع ملی در حوزههای زیرساخت، قانون و فرهنگ سازی تهیه و بر اساس اهداف پیشبینی شده در این برنامه در چند سال ۲۰۰۹ الی ۲۰۱۳ بخش عمدهای از مشکلات این حوزه که هزینههای بسیار هنگفتی را به جامعه تحمیل کرده بود، کاسته شده است و شاید یکی از کشورهای امن در حوزه تصادفات رانندگی مطابق با شاخصهای جهانی باشد.
باید توجه داشته باشیم در حوزه این بحران خسارت مالی و اقتصادی مستقیم ناشی از تصادفات از طریق شرکتهای بیمهای جبران میشود در حالی که ابعاد این بحران صرفاً جنبه اقتصادی مستقیم نبوده و بلکه دارای جنبه اقتصادی غیرمستقیم و همچنین هزینههای فرصت از دست رفته واضح و همچنین در خصوص از بین رفتن سرمایه انسانی، نیروی کار مولد، هزینههای درمان و … در امر تصادفات به عنوان مهمترین چالش این حوزه هستیم.
جباری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما معتقدیم که ایران همانند سایر کشورهای دنیا و مطابق با تجارب حاصله از اقدامات و برنامههای کشورهای پیشرفته در حداقل زمان بدنبال تبیین برنامهای جامع جهت رفع مشکلات تصادفات رانندگی در زمینه کاهش تصادفات و آثار تبعی آن در سطح جامعه باشیم، چرا که در حال حاضر هزینههای اقتصادی تصادفات در کشور ما معادل پنج درصد تولید ناخالص داخلی است در حالی که در دنیا متوسط این هزینه ۳ درصد است.
مدیرعامل صندوق تامین خسارت های بدنی گفت: به نظر میرسد با طراحی و تدوین یک برنامه جامع ملی با شناسایی تمامی دستگاههای ذیربط در امر و با تدوین برنامه راهبردی همزمان با اجرایی کردن سامانه حوادث رانندگی موضوع ماده ۴۱ قانون بیمه شخص ثالث ما را در رفع این چالش ملی یاری کند.
به گفته وی، باید توجه داشته باشیم که تجربه کشورهای دیگری همچون ژاپن به عنوان یک کشور پیشرفته و ترکیه به عنوان کشور همسایه ما بیانگر تأثیر گذاری عمیق اجرای این برنامهها در کاهش تصادفات رانندگی و هزینههای آن به جامعه بوده است چرا که آمار تصادفات کشور ترکیه در حال حاضر نصف آمار تصادفات کشور ما است.
مدیرعامل صندوق در ادامه به اقدامات صورت گرفته از جمله تدوین طرح های جامع با همکاری بیمه مرکزی و پلیس راهور در حوزه پوشش بیمهای موتورسیکلتها و ماشین آلات کشاورزی اشاره و افزود خوشبختانه شاهد نتایج بسیار خوبی در اجرای این طرحها میباشیم.
در ادامه گزارش وی به بیان عملکرد صندوق در سال ۱۳۹۶ پرداخته و بیان داشت که در سال گذشته جمعاً ۸۵ هزار میلیارد ریال از طرف شرکتهای بیمه و ۱۰ هزار میلیارد ریال از طرف صندوق خسارت تصادفات رانندگی پرداخت شده است که این خسارات در ارتباط با حدود ۱۶ هزار نفر کشته و ۳۳۰ هزار نفر مصدومین حوادث رانندگی است.
این آمار بیانگر این موضوع است که ما در قرن بیست و یکم شاهد روزانه حدود ۴۵ نفر کشته و حدود هزار نفر مصدوم در ایران هستیم که غالباً نیروهای مولد و در سطوح سنی ۲۵ تا ۴۰ سال هستند و به تعبیری دیگر میتوان گفت که این آمار بیانگر تعداد تلفات جادهای هر سال معادل تلفات یک جنگ تمام عیار در کشور است.
این در حالی است که مطابق با بررسیهای تطبیقی و کارشناسی صورت گرفته در صندوق معتقدیم که می توان با تدوین و اجرای یک برنامه جامع چهار تا پنج ساله آمار این تصادفات و هزینهها را حداقل به حدود نصف وضعیت موجود کاهش دهیم و این امر نیازمند همیاری مجمع عمومی بالاخص ریاست کل بیمه مرکزی به عنوان متولی و ناظر قانون بیمه شخص ثالث است.
در ادامه به اقدامات صورتگرفته در راستای دستیابی به استراتژیهای صندوق در حوزه مدیریت منابع مالی، با اشاره به تحصیل بازدهی منابع صندوق (۲۱ درصدی در سال ۱۳۹۶) در راستای نگاه و تفکر اقتصادی نسبت به صندوق در کنار امر حمایت از قربانیان حوادث رانندگی به منظور پایداری صندوق جهت امکان ارائه خدمات به گروه هدف و حوزه وظایف تعیین شده در قانون در سنوات آتی اشاره و گفت: امروز صندوق تأمین خسارتهای بدنی با حمایت اعضای مجمع عمومی و تلاش اعضای محترم هیات نظارت، تلاش همکاران خود را بر اساس یک صندوق تخصصی- اقتصادی و با الگوی پایداری به عنوان مکمل شرکتهای بیمه و حلقهای از صنعت بیمه کشور طراحی کرده است و در بسیاری از شاخصها عملکردی از جمله انضباط مالی، اقتصادی، ارائه خدمات، توسعه کمی و کیفی مأموریتها و ایفای نقش مؤثر در کنار شرکتهای بیمه، رضایت گروه هدف و ایفای کامل حوزه تعهدات قانونی، جزء دستگاههای برتر کشور طبقه بندی می شود .
شاخص های عملکردی مورد اشاره در حوزه های مختلف به ۴ حوزه و تکلیف کلی طبقه بندی میشوند که شامل :
الف : وظیفه تخصصی جهت حمایت از قربانیان حوادث رانندگی در طول شرکتهای بیمه برای گروه هدف مطابق با ماده ۲۱ قانون.
ب : وظیفه بیمه ای و مدیریت بهینه منابع مالی و داراییها در راستای مادهی ۲۲ قانون.
ج : وظیفه مهیا کردن زمینه پرداخت سریع خسارت زیاندیدگان بر اساس مفاد ۳۲ و ۳۱ قانون.
د : وظیفه ایفای نقش در راستای تبصره ماده ۵۵۱ قانون مجازات اسلامی.
وی در ادامه به ارائه گزارش فعالیت های صندوق پرداخت که مشروح آن به شرح زیر است:
یکی از مهمترین افتخارات صنعت بیمه در طول چند دهه اخیر، اجرای کامل و بدون قید و شرط قانون بیمه شخص ثالث در حداقل زمان ممکن است که خسارات بزرگ حوادث رانندگی کشور بدون اخذ هرگونه کمک از سایر نهادها پرداخت می شود. بررسی حوزه تعهدات، ماهیت و نوع خدمات ارائه شده در این رشته بیمهای و میزان بازدهی آن، نشان میدهد که با وجود بالابودن هزینههای ارائه خدمات در این رشته، عدم تحصیل بازدهی مناسب و به تعبیری عدم صرفه اقتصادی و در مواردی حتی بازدهی منفی صنعت بیمه ایران به عنوان متولیان ارائه خدمات بیمهای در قالب تکلیف اجباری قانونگذار محترم، اقدام به ارائه خدمات به تمامی آحاد جامعه می کنند و این وظیفه را به عنوان ایفای بخشی از مسئولیت اجتماعی صنعت بیمه در قبال آحاد جامعه به انجام میرسانند.
مدیرعامل صندوق در ادامه به بررسی نقش صندوق در قانون بیمه شخص ثالث پرداخت و اظهار داشت: مطالعات تطبیقی و بررسی سیر تاریخی تحولات و تغییرات به وجود آمده در قانون بیمه شخص ثالث از زمان تصویب تا بحال بیانگر فراز و فرودهای متعددی در خصوص نقش و جایگاه صندوق در این قانون بوده است که خوشبختانه با اصلاح قانون بیمه شخص ثالث و نقش آفرینی مناسب صندوق در فرآیند تدوین قانون جدید، به نظر میرسد صندوق تأمین خسارت های بدنی با اجرای قانون جدید بیش از پیشمیتواند در امر خدمات رسانی به قربانیان حوادث رانندگی نقش آفرینی کند و عملاً با این تغییرات میزان چسبندگی صندوق به صنعت بیمه کشور بیشتر شده است و این مایه خشنودی و خرسندی جامعه بیمهای کشور است.
در ادامه با توجه به قرائت گزارش حسابرسی و بازرسی شفاف و بدون بند توسط سازمان حسابرسی، امیر باقری، ریاست مجمع ضمن اعلام تصویب صورت های مالی صندوق در سال ۱۳۹۶ از مجموعه اقدامات صورت گرفته، دستاوردهای بیبدیل صندوق که ضمن شفافسازی نسبت به عملکرد اجرایی، تمهیدات بسیار مناسبی را در مدیریت بهینه منابع، پرداخت بموقع خسارت و توجه به نیروی انسانی به عنوان سرمایه صندوق داشته است، تشکر و قدردانی کردند.
در ادامه مدیرعامل صندوق به بخشی از اهم برنامههای آتی صندوق در سالهای آتی به دنبال دستیابی به ۱۰۰ درصد استراتژی های تدوینی با اشاره به برخی از برنامه های هر یک از استراتژیها پرداخت و با اشاره به امر خدمت رسانی در کل کشور با تأسیس ۱۵ منطقه دیگر در جهت ارائه خدمات مناسبتر به گروه هدف، صندوق تداوم تقویت زیر ساخت های نرم افزاری و سخت افزاری صندوق و تلاش در افزایش سطح پایداری صندوق در راستای اهداف قانونگذار و همچنین اجرای طرح ملی فرهنگ سازی در حوزه تصادفات رانندگی اشاره و افزود: برای دستیابی به این اهداف کلان، نیازمند همکاری و همراهی بیشتر اعضای محترم مجمع عمومی هستیم.
در ادامه عبدالناصر همتی، رییس کل وقت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو اصلی مجمع عمومی، با اشاره به سابقه گذشته صندوق تأمین خسارت های بدنی و تمهیدات بسیار مناسب صورت گرفته در بازتعریف صندوق و استراتژیهای تدوینی اظهار داشت: ما شاهد صندوقی کارا و مؤثر در سطح کشور هستیم و نظام مدیریتی صندوق می تواند به عنوان یک مدل و الگو در اداره صندوقها مورد توجه قرار گیرد و مطابق با ارزیابی نتایج عملکردی بر اساس برنامه جامع و هدفمند تبیینشده توسط هیأت نظارت و مدیرعامل صندوق، ضمن قدردانی از زحمات اعضای هیأت نظارت، مدیر عامل صندوق و کارکنان این نهاد، خواستار ادامه اجرای برنامههای مذکور در راستای دستیابی کامل به استراتژیهای تدوینی که بسیار مؤثر و مناسب است و همچنین افزایش تعاملات گستردهتر با بیمه مرکزی به عنوان متولی صنعت بیمه شدند.
همتی تصریح کرد: حقیقتاً امروز بیش از هر زمان دیگری شاهد اتصال بین صنعت بیمه و صندوق هستیم و نتیجه این موضوع خدماترسانی بیشتر به مردم و افزایش اعتماد عموم به دولت و هیأت حاکمه کشور خواهد بود.
وی در پایان از مجموعه خدمات مدیر عامل صندوق و همکاران این نهاد در سال گذشته قدردانی نموده و برای این مجموعه آرزوی موفقیت روز افزون داشت.
در ادامه جلسه نیز نمایندگان سایر اعضای مجمع عمومی از جمله نمایندگان وزرای محترم دادگستری، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت ضمن ابراز خرسندی از گزارش شفاف و بدون بند حسابرس و بازرس قانونی، اظهار امیداوری کردندکه در سایر سازمانها و ارگانهای دیگر کشور نیز شاهد گزارشات شفاف و مورد تأیید حسابرس و بازرس قانونی باشیم و ضمن قدردانی از استراتژیها و برنامههای عملی صندوق، برای استمرار این موفقیتها، برای صندوق آرزوی توفیق داشتند.
در پایان علی جباری، مدیر عامل صندوق از همیاری اعضای هیأت نظارت در اداره مطلوب صندوق و همچنین خدمات و تلاش بی وقفه همکاران در مسیر دستیابی به عملکرد کمنظیر یک نهاد اجرائی در سطح کشور در قیاس با سایر دستگاههای کشور تقدیر و تشکر کردند.